Ako možno znížiť výskyt nedostatkov a nedorobkov na stavbe
Súpis vád a nedostatkov čítajú stavební podnikatelia s rovnakým entuziazmom, s akým ho jeho autori píšu. Asi nikdy nedosiahneme stav, keď by sa namiesto zoznamu nedorobkov dal odovzdať len prázdny papier, hoci moderné digitálne nástroje v stavebníctve už dnes umožňujú znížiť výskyt chýb na minimum.
Na moderných staveniskách je bežné, že sa kvalita práce kontroluje priebežne. Cieľom je, aby noví majitelia nehnuteľnosti museli riešiť nanajvýš tak drobné, finančne nenáročné nedostatky. Ak musí súpis chýb robiť až nový vlastník, spravidla si na to najme skúsenú firmu, prípadne si prehľad nedorobkov urobí sám. Má na to čas prakticky do konca záručnej lehoty. Pre vlastný pokoj je však lepšie spraviť to čo najskôr. V prípade obytnej nehnuteľnosti najlepšie ešte pred nasťahovaním.
Ideálne je priebežne stavbu sledovať, kontrolovať a odstraňovať zistené nedostatky ešte skôr, ako môžu zaniknúť pri ďalších prácach, čo by sa mohlo prejaviť neskôr pri užívaní nehnuteľnosti. Ide napríklad o chybnú inštaláciu okien a dverí, odpadávajúci alebo zle nanesený lak, netesniace potrubie, padajúca omietka, poškodené murivo či chyby na vzduchotechnike.
Ak tieto a ďalšie nedostatky investori či noví majitelia nezaregistrujú včas, môže sa to škaredo prejaviť na ich vlastných peňaženkách. Nejde len o kozmetické chyby, pričom niektoré, povedzme na elektroinštaláciách, vás môžu stáť aj oveľa viac ako iba peniaze.
Digitálny pomocník
Najlepšou cestou, ako dosiahnuť čo najmenšie množstvo nedorobkov, je digitálne sledovanie stavby. Používanie vhodného softvéru umožňuje tieto chyby nachádzať, zaznamenávať a prideľovať ako úlohy v reálnom čase. Teda systémom "vidím chybu - preskúmam ju - zaznačím do digitálneho plánu cez mobil alebo tablet - pridelím úlohu zodpovednej osobe - sledujem priebeh práce - skontrolujem výsledok".
"Je to také jednoduché a intuitívne ako ovládanie najznámejšej sociálnej siete. Napríklad náš softvér PlanRadar dokonca pôvodne vznikal ako nástroj na vytvorenie súpisu vád a nedostatkov," hovorí Ivan Petráš, odborník na digitalizáciu v spoločnosti PlanRadar, ktorá vyvinula rovnomenný softvér na digitálne riadenie stavby a správu budov.
Na čo treba myslieť
Ak kontrolu robíte ako majiteľ až po dokončení stavby, je vhodné myslieť na niekoľko vecí. V prvom rade, ak je staviteľom malá firma, je lepšie najať nezávislého kontrolóra a jeho nestrannosť si overiť referenciami. Pokojne oslovte jeho predchádzajúcich klientov a pýtajte sa na skúsenosti. Buďte zvedaví na jeho profesionalitu a fakt, či už v minulosti spolupracoval s podnikom, ktorý vám nehnuteľnosť postavil.
Ideálnou situáciou je, keď kontrolór používa ten istý softvér na riadenie stavby ako stavebná spoločnosť. Niektoré nástroje, trebárs spomínaný PlanRadar, však dokážu pracovať aj s dátami v iných formátoch. Zároveň ich vedia zastrešiť v jednej aplikácii, čo zjednodušuje, zefektívňuje a tým aj zlacňuje nielen kontrolu, ale aj následné opravy.
Pýtajte sa preto i na to, či kontrolór už vkročil do digitálnej éry, pretože ručné prechádzanie celej stavby je únavné, zdĺhavé a veľa nedostatkov sa dá prehliadnuť. Okrem toho je možné kontrolu vykonávať ešte počas výstavby a jednotlivé nedostatky sa ako úlohy dajú nahrávať priamo do aplikácie, kde si s nimi môže staviteľ ihneď poradiť.
Ilustračné foto: Shutterstock