Doprastav utlmil práce, banky zablokovali spoločnosti účty
Spoločnosť Doprastav, a.s., nemá peniaze, keďže banky jej minulý týždeň zmrazili účty. Jedna z najväčších domácich stavebných firiem musela obmedziť práce vrátane diaľničných projektov.
Generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Doprastavu Juraj Androvič pre denník Hospodárske noviny potvrdil, že situácia na stavbách je ťažká, podnik pracuje v utlmenom režime, no len čo sa opäť dostane k účtom, bude pokračovať.
Dôvodom zablokovania bankových účtov Doprastavu je pravdepodobne to, že valné zhromaždenie Doprastavu 23. mája neschválilo zvýšenie základného imania spoločnosti o 17,141 milióna eur na 51,423 mil. eur, teda o polovicu. Vedenie firmy navrhovalo zvýšenie základného imania z dôvodu posilnenia kapitálu, ale pre terajšiu zmenu akcionárov sa tak nestalo. Česká spoločnosť Metrostav a.s., sa rozhodla predať svoj menšinový podiel v Doprastave, keďže tak urobil aj väčšinový vlastník, firma DOAS, a.s., v ktorej sú jeho manažéri. Do Doprastavu vstupuje podnikateľ František Hodorovský.
Doprastav chce podľa Hospodárskych novín tento týždeň presvedčiť banky, aby mu účty odblokovali. Pomôcť mu pritom má práve nový človek v pozadí firmy. "Doprastav vnímam ako veľkú príležitosť na zhodnotenie vložených prostriedkov, samozrejme, po jeho ozdravení a stabilizovaní," povedal F. Hodorovský pre Hospodárske noviny.
Firmu Doprastav považuje za jednu z najlepších obchodných značiek slovenského stavebníctva s veľmi bohatou a úspešnou históriou. Do spoločnosti vstúpil po tom, ako bývalí akcionári odmietli doliať kapitál. Podnik potrebuje od akcionára 17 mil. eur, aby si získal dôveru bánk. Počíta aj s ďalším prepúšťaním či predajom prebytočného majetku, nevylučuje však ani reštrukturalizáciu, teda ochranu pred veriteľmi.
F. Hodorovský tvrdí, že o Doprastav sa zaujíma už nejaký čas a o investícii dokáže konštruktívne komunikovať s kýmkoľvek. "Vlastnícka štruktúra nie je podstatná. Podstatné je, či investor a vedenie dokážu zladiť svoje predstavy o fungovaní spoločnosti," povedal. Spoločnosť má podľa neho napríklad vysoký objem pohľadávok a neuznaných nárokov z obchodných vzťahov. Ich dôraznejšie uplatňovanie by znamenalo zredukovanie nevyhnutnosti externého financovania. "Dôležitý bude aj postoj bánk k financovaniu. Pokiaľ sa firme nepodarí získať investora, môže skončiť v konkurze," dodal pre Hospodárske noviny F. Hodorovský.
Doprastav realizuje desiatky veľkých aj menších verejných projektov za desiatky miliónov eur. Stavia napríklad vyše 11-kilometrový úsek diaľnice D1 Fričovce - Svinia pri Prešove. Národná diaľničná spoločnosť potvrdila, že vzniknutú situáciu už rieši. Utlmená je aj výstavba kanalizácie v Trenčianskej Turnej.