Obnova plavebných komôr Vodného diela Gabčíkovo ide podľa plánu
Modernizácia plavebných komôr Vodného diela Gabčíkovo napreduje podľa plánu počas jeho plnej prevádzky. Ukončenie stavebných prác na modernizácii vodného diela je naplánované v januári 2022.
Štátny podnik Vodohospodárska výstavba ako investor má na financovanie projektu vynaložiť takmer 150 miliónov eur (bez DPH), z toho bezmála 123 mil. eur pôjde zo zdrojov Európskej únie cez Nástroj na prepájanie Európy. Ide o prvú kompletnú inováciu a modernizáciu plavebných komôr od sprevádzkovania vodného diela v roku 1992.
• Cez plavebné komory sa od začiatku prevádzky Vodného diela Gabčíkovo preplavilo viac ako 400-tisíc lodí
Práce na modernizácii Vodného diela Gabčíkovo sa začali obnovou pravej plavebnej komory. Český Metrostav, a.s., generálny zhotoviteľ a dodávateľ projektovej dokumentácie, po odstránení oceľových vrát z pravej komory pokračuje ďalšími búracími prácami. Pracovníci zhotoviteľa od začiatku prác v júni tohto roku kompletne odstránili niekoľkostotonové oceľové vráta vrátane ich príslušenstva. "Sme pozitívne prekvapení, že demontážne práce postupujú rýchlejšie, ako sme predpokladali," hovorí projektový manažér Metrostavu Radek Liška.
• Modernizácia prebieha za plnej prevádzky vodného diela
Rekonštrukcia teraz pokračuje búracími prácami na drážkach bitiev, ktoré slúžia ako vodiace drážky pre pohyblivé bitvy – "oceľové plaváky" na priväzovanie vyväzovacích lán lodí. Metrostav kompletne vymení desať drážok i bitiev. Drážky bitiev v stredovom múre budú mať integrované vyhrievanie a prívod stlačeného vzduchu pre bublinkovanie, aby v zime vzájomne nezamŕzali a netvoril sa ľad.
"Pri veľkosti tejto stavby si nezainteresovaný človek ani nevšimne, že sa na nej niečo deje, avšak vybúranie drážky bitvy s rozmerom 1,2 x 1,4 metra je skutočne náročný oriešok," poznamenáva R. Liška s tým, že ide o náročné búracie práce vo výške desaťpodlažnej budovy.
• Búracie práce na vodiacich drážkach pre pohyblivé bitvy, ktoré slúžia na priväzovanie vyväzovacích lán lodí, prebiehajú vo výške desaťpodlažnej budovy
Okrem demontáže oceľových prvkov bude Metrostav pokračovať aj v búraní armatúr muriva. Tento rok má tiež v pláne injektáže na zabezpečenie stabilizácie podložia plavebných komôr a zvýšenie bezpečnosti stavby.
• Oceľové vráta z pravej plavebnej komory sú už odstránené
Inovácia a modernizácia plavebných komôr pre zvýšenie bezpečnosti a intenzity vodnej dopravy na Vodnom diele Gabčíkovo patrí k najväčším riečnym dopravným projektom v Európskej únii. Vodné dielo Gabčíkovo je najrozsiahlejšia vodná stavba svojho druhu na Slovensku, plavebné komory patria k najväčším v Európe. Každá z komôr má výšku desaťpodlažného bytového domu a pôdorysné rozmery 34 x 275 metrov s minimálnou hĺbkou vody 4,5 metra. Lodiam umožňuje prekonať výškový rozdiel 16 až 23,3 metra. Počas 27-ročnej prevádzky sa plavebnými komorami vodného diela preplavilo viac ako 400-tisíc lodí, čiže v priemere 15-tis. plavidiel ročne.
• Búranie armatúr muriva na vrátach spodnej časti plavebnej komory
Foto: Katarína Kincelová (6), Martin Matula (1)