Peniaze z eurofondov na dopravné projekty sú stále pozastavené

09.05.2013, SITA | Správy zo stavebníctva

Platby zo zdrojov Európskej únie na projekty v Operačnom programe Doprava (OPD) sú pre Slovensko naďalej pozastavené. Európska komisia to zdôvodňuje tromi problémami.

Ide napríklad o podozrenia z korupcie pri železničných projektoch, kde sú prijímateľom Železnice SR (ŽSR). Ďalšími dôvodmi trvajúceho pozastavenia platieb sú viacročná miera chybovosti OPD nad určené 2 percentá a problematika určenia lehoty na poskytnutie súťažných podkladov pri verejnom obstarávaní v siedmich operačných programoch, vrátane OPD.

Vyplýva to z listov generálneho riaditeľstva Európskej komisie pre regionálnu politiku a Stáleho zastúpenia SR pri EÚ pre ministerstvo dopravy z 20. a 22. apríla t.r. Brusel pozastavil v polovici februára 2013 platby nielen pre OPD, ale v súvislosti s mierou chybovosti vyššou ako 2 perc. aj Operačný program Životné prostredie. Pre druhý z nich však neskôr platby obnovil.
 

Školácke chyby úradníkov

Európska komisia za podstatný považuje problém železničných súťaží z čias bývalého ministra dopravy Ľubomíra Vážneho. Vyslovila obavy a podozrenia z kartelov, konfliktu záujmov a chýb pri verejnom obstarávaní. Súťaže vyšetruje Európsky úrad pre boj proti podvodom (OLAF) a polícia pre podozrenie zo zneužitia prostriedkov peňazí EÚ.

Podľa niekdajšieho ministra dopravy Jána Figeľa je už rok pozastavené priebežné preplácanie zdrojov na modernizáciu železničnej infraštruktúry a Slovensko to platí z vlastného rozpočtu. Ministerstvo dopravy na to hovorí, že preplácanie peňazí v OPD je prerušené od februára 2013.

"Dôvodom sú školácke chyby pracovníkov ministerstva dopravy za J. Figeľa v roku 2011, keď do Bruselu poslali na preplatenie aj faktúry, ktoré podľa pravidiel únie nie je možné preplácať z eurofondov," vysvetľuje hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Prerušenie podľa neho vychádza z auditu z apríla 2012, ktorý tieto pochybenia odhalil.

J. Figeľ chyby odmieta. Za zodpovedných označuje ministra dopravy Jána Počiatka a terajšieho podpredsedu vlády pre investície Ľ. Vážneho, ktorý zodpovedá aj za koordináciu eurofondov.
 

Ministerstvo nie je účastníkom konania

"Súčasné vedenie ministerstva dopravy intenzívne pracuje na odstránení tohto problému, súčasťou čoho je aj hustá korešpondencia s orgánmi EÚ," pokračuje M. Kóňa. Vyšetrovanie železničných projektov podľa neho nie je žiadnou novinkou, tento problém tu bol už za J. Figeľa. Rezort dopravy o prerušení platieb informoval ešte vo februári, poznamenáva hovorca ministerstva.

Rezort dopravy pripomína, že nejde o prvé prerušenie preplácania peňazí v OPD. "V stave, keď bolo preplácanie prerušené, sme po J. Figeľovi zdedili ministerstvo pred rokom. Čo sa prv nedalo vybaviť za osem mesiacov, to terajšia administratíva spravila za tri mesiace," hovorí M. Kóňa.

"Ministerstvo dopravy je súčinné pri poskytovaní podkladov, ktoré od nás vyžaduje OLAF. Nie sme však účastníkmi konania, preto nemôžeme vyšetrovania nijako komentovať a čakáme na oficiálne vyjadrenie OLAF-u z Bruselu," dodáva hovorca. OLAF vyšetruje už realizované železničné projekty modernizácie trate Žilina - Krásno nad Kysucou a dostavby zriaďovacej stanice Žilina Teplička, ako aj projekt modernizácie trate Nové Mesto nad Váhom - Zlatovce, ktorý je tesne pred ukončením.

Ilustračné foto: vlaky.net, Radovan Plevko

Podobné články