Slovensko si na dopravné projekty vezme od EIB úver 319,6 mil. eur
Vláda SR schválila návrh na uzavretie dohody medzi Európskou investičnou bankou a Slovenskou republikou a rámcový úver na spolufinancovanie investícií v doprave v programovom období 2014-2020.
Druhý rámcový úver od Európskej investičnej banky (EIB) v objeme 319,6 milióna eur použije Slovensko na financovanie dopravných projektov cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra a Nástroj na prepájanie Európy. Úver bude možné čerpať do 31. júna 2023, jeho splatenie sa predpokladá maximálne do 25 rokov od použitia prvej tranže.
Úver od EIB na základe predloženej dohody o financovaní sa bude môcť začať čerpať až po úplnom načerpaní a alokovaní prvého rámcového úveru v objeme 350 mil. eur z roku 2015. Aj druhý úver sa bude dať čerpať maximálne v troch tranžiach, pričom výška každej bude minimálne 100 mil. eur. Čerpanie tranží a možnosť využitia flexibility čerpania bude závisieť od naplnenia skutočnej alokácie finančných prostriedkov. Samotné schválenie úveru od EIB nebude mať vplyv na zvýšenie štátneho dlhu.
Z prvého rámcového úveru vo výške 350 mil. eur bola zatiaľ načerpaná prvá tranža v sume 105 mil. eur v septembri 2016. Aktuálne Ministerstvo financií SR v spolupráci s rezortom dopravy a výstavby pripravuje podklady na použitie druhej tranže úveru v objeme 200 mil. eur, ktorá by mala byť čerpaná začiatkom roku 2019.
Očakáva sa, že z nového úveru od EIB budú financované viaceré projekty, napríklad výstavba úsekov diaľnice D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka, Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala a Hubová - Ivachnová, výstavba diaľničného privádzača Lietavská Lúčka - Žilina, ako aj dobudovanie základného diaľničného koridoru D3 v úsekoch Svrčinovec - Skalité a Strážov - Žilina.
Peniaze z úveru majú ísť aj na dobudovanie obchvatu Brezna na ceste I/66, rekonštrukciu cesty I/77 Smilno - Svidník, obnovu mosta v Čadci na ceste I/11, dobudovanie juhozápadného obchvatu Bardejova na ceste I/77 či na modernizáciu železničnej trate Devínska Nová Ves - štátna hranica SR/ČR. A taktiež na modernizáciu železničnej trate Púchov - Žilina, vybudovanie nového mosta cez Dunaj medzi mestami Komárno a Komárom a takisto na nákup nových električiek pre Bratislavu a Košice, obnovu trolejbusov v Prešove a Žiline.
EIB poskytla Slovensku od roku 1993 úvery v sume 5,3 miliardy eur. SR sa stala akcionárom EIB vstupom do Európskej únie 1. mája 2004.
Ilustračné foto: NDS