Úsek D1 pri Žiline s tunelom Višňové dostavia skupina Skanska
Vo verejnom obstarávaní na dobudovanie diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala s tunelom Višňové dlhým 7,5 kilometra uspela stavebná skupina Skanska.
Skanska predložila spomedzi troch prihlásených uchádzačov do súťažného dialógu najlepšiu ponuku, zároveň je aj dobre oboznámená s aktuálnou havarijnou situáciou samotného tunela. Úsek dokončí za zmluvnú cenu 254,83 milióna eur do konca roku 2023. Informoval o tom dnes minister dopravy a výstavby Andrej Doležal s tým, že projekt je financovaný z európskych zdrojov.
"Višňové bude! Spadol mi obrovský kameň zo srdca, lebo stavbu prevezme renomovaný, zodpovedný a skúsený zhotoviteľ. Od podpísania zmluvy nás delia už len dni, potom firma prevezme stavenisko a do pár mesiacov sa na úseku začne čulý pracovný ruch," dodal A. Doležal. Zároveň pripomenul, že nejde len o dostavbu, ale aj o opravu tunela. Realizácia projektu by sa podľa neho mala stihnúť do konca roku 2023, pravda, ak nenastanú nepredvídateľné udalosti.
Predošlý zhotoviteľ, taliansko-slovenské združenie Salini Impregilo - Dúha, zo stavby kľúčového úseku D1, ktorý odkloní dopravu z cesty prvej triedy popod Strečno, odišiel v marci 2019. Novú súťaž na dokončenie trasy vyhlásila Národná diaľničná spoločnosť (NDS) formou súťažného dialógu v januári 2020. Pred vlaňajšími Vianocami prišli ponuky troch skupín stavebných podnikov. Ponuky uchádzačov posudzovala a hodnotila 11-členná komisia.
Okrem ceny, ktorá mala v hodnotení váhu 45 percent, bola kritériom lehota na prípravu projektovej dokumentácie (váha 5 perc.), lehota na sprejazdnenie diaľnice (váha 35 perc.) a environmentálne kritérium, konkrétne množstvo akumulovanej vody v krajine (váha 15 perc.). Ako dodal A. Doležal, zhotoviteľ deklaroval, že diaľničný úsek D1 dobuduje do konca roku 2023, čo je podmienka na čerpanie eurofondov z aktuálneho operačného programu Integrovaná infraštruktúra.
Víťazné združenie bude pracovať v zložení Skanska SK, a.s., Skanska, a.s. (ČR), a Skanska S.A. (Poľsko). Okrem dokončenia tunela s dĺžkou 7 460 metrov bude zhotoviteľ pracovať na siedmich mostoch a zvyšku úseku s celkovou dĺžkou 13 510 metrov. Po dokončení prinesie úsek úsporu času motoristom 15 minút, prepojí novootvorený úsek D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka, čím vznikne úplný obchvat Žiliny s už existujúcim diaľničným obchvatom Martina.
Foto: Žilina.sk