Slováci dajú 6 perc. svojich peňazí na zariaďovanie domácností
V roku 2016 obyvatelia Európskej únie minuli 5,5 percenta svojich celkových spotrebných výdavkov na zariaďovanie, vybavenie a bežnú údržbu domácností. Ako na tom boli a sú Slováci?
Za všetky krajiny Európskej únie celkové výdavky na zariaďovanie, vybavenie a bežnú údržbu domácností v roku 2016 prekročili 443 miliárd eur. Zodpovedá to 3 percentám hrubého domáceho produktu EÚ, resp. 900 eurám na jedného obyvateľa únie. Ročné výdavky na zariadenie domácnosti sa zhruba rovnajú výdavkom na údržbu osobných vozidiel. Informoval o tom európsky štatistický úrad Eurostat.
Kto má aký nákupný apetít
Najviac výdavkov na nábytok, vybavenie a bežnú údržbu domácnosti dávajú na Malte a v Nemecku (7 perc.), Rakúsku (6,8 perc.) a Litve (6,5 perc.). Slovensko je len o tri miesta za Litvou, celkovo na siedmej priečke, pričom Slováci ročne minú na vybavenie domácnosti približne 6 perc. svojich dostupných prostriedkov. Naopak, najnižší podiel zaznamenalo Grécko (2,8 perc.) pred Lotyšskom (4 perc.), Španielskom (4,2 perc.), Írskom a Cyprom (zhodne po 4,3 perc.).
Pred Vianocami spotrebné výdavky všade rastú. Nákupný apetít Slovákov však trvá aj po období sviatkov a ako poznamenáva spoločnosť Home Credit, napríklad sedačky a nábytok na mieru ide v SR na odbyt najlepšie v januári a vo februári. Na šport a hobby Slováci myslia najčastejšie v apríli-máji, kým klimatizácie, chladenie, rolety a žalúzie sa predávajú najmä v júni, júli a v auguste.
Slováci si krízu nevšimli
Za roky 2006-2016 zaznamenal Eurostat vo viacerých krajinách EÚ pokles výdavkov na zariaďovanie domácností. Najväčší útlm počas tohto desaťročného obdobia nastal v Grécku (z 5,3 perc. celkových nákladov domácností v roku 2006 na 2,8 perc. v roku 2016, pokles o 2,5 percentuálneho bodu/p.b.), v Írsku (-2,3 p.b. zo 6,6 perc. na 4,3 perc.), Bulharsku (-1,6 p.b.), Maďarsku (-1,5 p.b.) a na Cypre (-1,4 p.b.).
Na druhej strane, v rokoch 2006 až 2016 viac peňazí na zariaďovanie domácností dávali Poliaci (zo 4,3 perc. v roku 2006 na 5,3 perc. v roku 2016, rast o 1 p.b.), Litovčania (+0,6 p.b.), Belgičania a aj Slováci (+0,5 p.b.).
Sú komodity a položky, ktoré sa na Slovensku predávajú celoročne dobre, dopĺňa Home Credit. Domáce doplnky, svietidlá, koberce, úchytky na nábytok či sanitu ľudia vyhľadávajú bez ohľadu na ročné obdobie. Iné zasa, povedzme kočíky, oblečenie pre deti alebo detské postieľky, sa kupujú vtedy, keď to rodina potrebuje. "Predaj niektorého sortimentu je však nárazový, vyslovene bez hlbšej logiky. Je zaujímavé, že trebárs práčky a umývačky išli obchodníkom najviac na odbyt v júli a v auguste, teda v čase dovoleniek, počas letných prázdnin," dodáva Home Credit.
Foto: wens.sk