Hokejový šampionát Bratislave a Košiciam prinesie milióny eur

10.05.2019, SITA | Správy z ekonomiky

Majstrovstvá sveta v ľadovom hokeji, ktoré sa v Bratislave a Košiciach začínajú dnes a potrvajú do 26. mája, prinesú obom mestám milióny eur.

Hokejový šampionát z roku 2011 podľa štúdie Ekonomickej univerzity v Bratislave priniesol len hlavnému mestu SR takmer 11 miliónov eur. Majstrovstvá sveta v ľadovom hokeji vtedy navštívilo viac ako 400-tisíc divákov, z toho 291 227 v Bratislave a 115 477 v Košiciach. Najväčšiu časť výdavkov návštevníci majstrovstiev minuli v hoteloch a reštauráciách, hovorí analytička Slovenskej sporiteľne Lenka Buchláková.

Už počas majstrovstiev v roku 2011 hotelieri a prevádzkovatelia reštaurácii alebo barov zvyšovali ceny. "V priemere ide v prípade ubytovania o dvojnásobné zvýšenie cien počas konania šampionátu. V niektorých prípadoch sme zaznamenali až trojnásobné zvýšenie cien v ubytovacích zariadeniach. Zdraželo aj alternatívne ubytovanie, ktoré si ľudia vyhľadávajú prostredníctvom online platforiem," dopĺňa L. Buchláková.

Tohtoročný prínos majstrovstiev je podľa nej ešte predčasné hodnotiť, ale mal by obom mestám priniesť milióny eur. Hokejový šampionát prináša usporiadateľským krajinám alebo sponzorom veľké zisky, keďže hokej patrí k najsledovanejším hrám sveta, poznamenáva analytička.

Zisky idú najmä z predaja vysielacích práv, zo sponzorských zmlúv, z príjmov zo vstupného, tržieb hotelov a reštaurácií, predaja suvenírov alebo taktiež z predaja potravín. "Celková hodnota globálneho športového priemyslu dosahuje viac ako 500 miliárd eur, pričom zhruba 43 percent z toho ukrajuje futbal. Jedným z najvýnosnejším športov je aj hokej," dodáva L. Buchláková.

Celkovo majú medzinárodné športové podujatia významný ekonomický prínos pre usporiadateľskú krajinu. Príkladom je Poľsko a Ukrajina, ktoré v roku 2012 organizovali majstrovstvá Európy vo futbale. Podľa London Brand Finance Institute zaznamenalo Poľsko vďaka futbalovým majstrovstvám spomedzi 100 skúmaných krajín nárast hodnoty národnej značky o 75 perc., čím sa jej cena zvýšila z 269 mld. amerických dolárov na 472 mld. USD.

Podobné články