Súťaž na dokončenie D1 s tunelom Višňové v druhej polovici roku

01.04.2019, SITA | Inžinierske stavby

Odchádzajúci zhotoviteľ stavby diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala s tunelom Višňové zložil novú bankovú záruku takmer 41 miliónov eur. Má to byť garancia na vyplatenie firiem, čo na stavbe pracovali.

Zo záruky majú byť po splnení určitých podmienok vyplatení všetci subdodávatelia taliansko-slovenského združenia Salini Impregilo, S.p.A. a Dúha, a.s., predbežne do konca tohto roku. Ako dnes informovala Národná diaľničná spoločnosť (NDS), po zložení bankovej záruky minulý týždeň 27. marca nadobudla nasledujúci deň účinnosť jej dohoda so zhotoviteľom o ukončení zmluvy o dielo na stavbe úseku D1 pri Žiline. Zhotoviteľ dlhuje subdodávateľom takmer 37 mil. eur.

D1-Visnove-zapadny-portal-1-X.jpg

 Západný portál tunela Višňové na rozostavanom úseku diaľnice D1


 

Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek na stretnutí vedenia NDS s médiami dnes povedal, že zloženie bankovej záruky je veľmi dôležitý krok k splneniu dohody o zrušení zmluvy o dielo. Zhotoviteľ musí podľa neho vyplatiť subdodávateľov, ale ak by to neurobil, umožní to zložená banková záruka. "NDS cez garancie môže vyplatiť subdodávateľov a má sa to uskutočniť postupne do šiestich mesiacov, aby boli vyplatení subdodávatelia. Nechceme už stav, čo bol niekedy s Váhostavom," uviedol Á. Érsek.


Prebieha inventarizácia stavby

Bývalý zhotoviteľ opustí stavenisko po inventarizácii stavby, ktorá sa má podľa dohody o ukončení kontraktu uskutočniť do dvoch mesiacov. Na inventarizácii stavby už obe strany začali pracovať. "Musíme naceniť, čo sa spravilo, koľko ešte chýba, aby bolo dielo sprejazdnené," poznamenal Á. Érsek.

NDS plánuje vyhlásiť verejné obstarávanie na dokončenie stavby D1 s tunelom Višňové v druhej polovici tohto roku formou súťažného dialógu, cez ktorý vyberie užší okruh uchádzačov. Údaje z inventarizácie budú súčasťou súťažných podkladov. Podpísanie zmluvy s novým zhotoviteľom sa predpokladá predbežne v roku 2020 a sprejazdnenie úseku v roku 2023. Je to posledný možný rok na využitie peňazí Európskej únie v terajšom programovom období 2014 až 2020.


NDS uvažuje o súťažnom dialógu

Dohodnutý postup NDS na stavbe schválila Európska komisia s podmienkou transparentnej súťaže s konkrétnymi podmienkami, pričom rýchlosť dostavby bude jedným z kritérií. "Musí byť vyhlásené transparentné obstarávanie, nemôže ísť o priame zadanie. Najjednoduchší a najrýchlejší po inventarizácii je súťažný dialóg. Pozveme firmy a dopracujeme sa k tomu, že poslední dvaja, ktorí zostanú, nacenia dielo," poznamenal Á. Érsek.

Minister dopravy predpokladá, že pôvodná zmluvná cena za výstavbu D1 s tunelom Višňové 409,8 milióna eur (bez DPH) nebude stačiť a mala by byť vyššia. "Máme prísľub na papieri, že Európska únia to doplatí, ak prebehne transparentne súťaž," potvrdil Á. Érsek. Predpokladaná cena za výstavbu tohto úseku predstavovala takmer 900 mil. eur. NDS vyplatila zhotoviteľovi zhruba 40 percent zo zmluvnej ceny, teda 160 mil. eur.


V parlamente chcú odvolávať ministra

Parlamentná opozícia navrhla zvolať mimoriadnu schôdzu Národnej rady SR na vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy, za jeden z hlavných dôvodov označila situáciu so stavbou D1 s tunelom Višňové. "Neviem, čo som tam mohol spraviť viac alebo menej. Robím všetko pre to, aby dielo bolo sprejazdnené v roku 2023," dodal Á. Érsek.

Stavby diaľničných úsekov, ktoré sa začali počas jeho pôsobenia vo funkcii, pokračujú podľa plánu. Pripomenul, že návrh na jeho odvolanie nepodpísalo OĽaNO, keďže chce dialóg. Minister si nemyslí, že by doterajší zhotoviteľ mohol stavbu dokončiť, ak nevyplácal subdodávateľov a na stavbe bolo málo pracovníkov.

Foto: Tomáš Ladecký

Podobné články