Analýzu PPP projektu D4 a R7 majú experti dokončiť tento týždeň

18.04.2016, SITA | Správy zo stavebníctva

Analýzu PPP projektu na diaľnici D4 a priľahlej rýchlostnej cesty R7 majú experti skončiť tento týždeň. So závermi potom oboznámia ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Romana Brecelyho.

Minister dopravy po rokovaní vlády minulý týždeň vyhlásil, že ak sa nenájdu žiadne závažné skutočnosti a riziká, nebude problém podpísať koncesnú zmluvu. Návrh projektu D4 a R7 formou verejno-súkromného partnerstva (PPP) dal posúdiť expertom z rezortu dopravy, akademického prostredia a odborníkom spolupracujúcim so stranou Sieť, ktorá R. Brecelyho na post ministra nominovala. Prvé rokovanie mali začiatkom apríla.

"Musíme si byť istí, že záväzok štátu, ktorý svojimi daňami zaplatia ľudia, nenesie v sebe žiadne skryté úskalia. Preto som zriadil mimoriadny expertný tím, ktorého úlohou je prejsť všetky body projektu od úvodnej štúdie uskutočniteľnosti až po schválenie koncesnej zmluvy," povedal vtedy R. Brecely. "Bratislavský diaľničný obchvat považujem za zmysluplný projekt, ktorý môže citeľne odľahčiť dopravu v metropole," uviedol minister. Keďže ide o obrovský investičný projekt, nesmie sa podľa neho podceniť žiaden aspekt jeho prípravy.

D4-R7-obchvat-BA-5-X.jpg


J. Počiatek nestihol podpísať zmluvu

Bývalý minister dopravy Ján Počiatek koncesnú zmluvu s úspešným združením podpísať nestihol, hoci podľa bývalej vlády ju mal uzavrieť do 4. marca. V súťaži na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu úsekov D4 Bratislava, Jarovce - Rača a R7 Bratislava, Prievoz - Holice v dĺžke 59 kilometrov zvíťazilo medzinárodné združenie Obchvat Nula na čele so španielskou spoločnosťou Cintra Infraestructuras Internacional (Cintra).

Jeho súčasťou sú rakúska stavebná spoločnosť Porr a austrálska investičná skupina Macquarie Capital Group. Vo finále súťaže spomedzi štyroch uchádzačov navrhlo združenie najnižšiu ročnú splátku 56,72 milióna eur. Je to výrazne menej oproti odhadovanej sume 135 mil. eur. Štát by mal koncesionárovi za 30 rokov uhradiť podľa aktualizácie 1,9 miliardy eur. Pôvodná predpokladaná celková suma platieb bola 4,53 mld. eur.

D4-R7-obchvat-BA-4-X.jpg


Váhostav sa nemá zopakovať

R. Brecely v rámci posudzovania projektu D4 a R7 rokoval 8. apríla o jeho možných rizikách s obchodným riaditeľom Cintry Carlom Ugartem. Ten ubezpečil ministra, že jeho spoločnosť je pripravená splniť všetky svoje záväzky a v prípade podpísania projektu zabezpečiť výstavbu i prevádzku obchvatu podľa koncesnej zmluvy. Minister sa osobitne zaujímal o možnosti ochrany subdodávateľov pri stavebnej časti vzhľadom na problémy slovenských živnostníkov a malých podnikateľov, ktorým za odvedenú prácu nezaplatili.

"Nedopustím, aby sa pri bratislavskom obchvate zopakoval smutný príbeh Váhostavu," poznamenal minister. Pýtal sa tiež na vylúčenie schránkových firiem z transakcií, súvisiacich s budovaním a financovaním obchvatu. "Jednou z mojich politických priorít je odstránenie schránkových firiem z verejného priestoru. Projekt v konečnom dôsledku zaplatia slovenskí daňoví poplatníci, ktorí majú nárok poznať skutočných majiteľov zúčastnených firiem," dodal R. Brecely.

Infografika: obchvatbratislavy.sk

Podobné články

  • Výstavba diaľnic sa má urýchliť, parlament schválil novelu zákona

    D2-malacky-sk-2-X.jpg

    Príprava a výstavba diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku by mala byť rýchlejšia a efektívnejšia. Umožní to novelizácia zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá, ktorej návrh dnes schválila Národná rada SR.

  • Prieskum o angažovanosti politikov v segmente obnovy budov

    Budovy-obnova-2-X.jpg

    Platforma Budovy pre budúcnosť a jej deväť členských združení hodnotili angažovanosť politikov v segmente obnovy budov. Ocenili najmä prezidentku Zuzanu Čaputovú, ako aj legislatívne návrhy či činnosť inštitúcií.

  • Na železniciach chce štát za desať rokov investovať 5 mld. eur

    Zeleznice-infram-2-X.jpg

    Strategický dokument informujúci, kde chce štát investovať na železniciach počas najbližších desiatich rokov, zverejnilo dnes Ministerstvo dopravy a výstavby SR na svojej webovej stránke.

  • V digitalizácii musí slovenské stavebníctvo urobiť ďalší krok

    55c-shutterstock_627164012-2-X.jpg

    Kedysi sektor výstavby spravil veľký krok, keď prešiel z rysovacích dosiek na projektovanie CAD. Aby slovenské stavebníctvo bolo konkurencieschopné a efektívne, musíme urobiť ďalší krok.

  • Dánsko môže byť inšpiráciou, ako naštartovať zelenú transformáciu

    Kodan-Nordhavn-5-X.jpg

    Ambicióznosť sa vypláca. Ukazuje to dánsky prístup k udržateľnej výstavbe, ktorý by mohol byť inšpiráciou aj pre investície do obnovy budov v rámci Plánu obnovy a odolnosti. Presvedčili sa o tom aj účastníci nedávnej prezidentskej delegácie z radov odborníkov na udržateľnú výstavbu na oficiálnej návšteve Dánskeho kráľovstva.

  • Stavebný softvér sa môže naučiť používať každý, výhody sú zjavné

    76c-shutterstock_1039121731-2-X.jpg

    Digitalizácia v stavebníctve postupuje na Slovensku pomaly. Jednou z najčastejších príčin je obava pracovníkov z novej technológie. Používanie softvéru na stavbu a údržbu budov, ako je napríklad PlanRadar, je však v skutočnosti jednoduchšie, ako by sa mohlo zdať. Úspora a efektívnosť, akú softvér prináša do stavebných aj údržbárskych procesov, je pritom vysoká.