V digitalizácii musí slovenské stavebníctvo urobiť ďalší krok

26.07.2021, Ivan Zich | Správy zo stavebníctva

Kedysi sektor výstavby spravil veľký krok, keď prešiel z rysovacích dosiek na projektovanie CAD. Aby slovenské stavebníctvo bolo konkurencieschopné a efektívne, musíme urobiť ďalší krok.

Týmito slovami sa Pavol Kováčik, prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska, prihovoril publiku na nedávnom webinári zameranom na zefektívnenie riadenia výstavby pomocou digitálnych nástrojov. Webinár spolu so zväzom organizovala spoločnosť PlanRadar.

55b-shutterstock_627164012-1-X.jpg

Slovensko je v súčasnosti na 44. mieste na svete z pohľadu zavedenia digitalizácie v stavebníctve. Oproti predchádzajúcemu roku ide o pokles až o štyri priečky, keďže viaceré krajiny napredujú v modernizácii rýchlejšie. Pomalý progres spôsobujú aj ďalšie okolnosti.

"Vzťahy na pracovisku, ktoré ovplyvňuje digitalizácia, sú veľmi dôležité. Od ich úrovne závisí napríklad to, či sú subdodávatelia ochotní pristúpiť na používanie vhodnej aplikácie. Mnohí ľudia sú zvyknutí komunikovať cez e-mail, prípadne niektoré rozšírené komunikačné aplikácie, ako je WhatsApp, a nechcú si inštalovať akúsi 'ďalšiu appku'," vysvetľuje Ivan Petráš, odborník na digitalizáciu vo firme PlanRadar, ktorej softvér používajú viaceré z najväčších stavebných spoločností na svete.


Každý problém má riešenie

Samotná digitalizácia má pomyselné tri stupne. Prvým, počiatočným bolo zavedenie e-mailov, nástrojov z kancelárskeho balíka, ktorý má väčšina ľudí predinštalovaný v počítačoch, ako aj najrôznejších digitálnych komunikačných aplikácií. Tie zjednodušili mnohé procesy na stavbách a skrátili trvanie riešenia problémov. Stavbári sa však stále nezaobídu bez množstva papierových materiálov.

Preskočíme rovno na tretiu, expernú úroveň. Tá už napríklad zahŕňa digitálny model stavby, tzv. BIM. Práca priamo v ňom umožňuje architektom, projektantom a ďalším vysokokvalifikovaným odborníkom pracovať v kontexte celého projektu. Táto úroveň však vyžaduje aj investície na školenia, vytváranie modelu a je náročné pridávať do nej ďalších účastníkov.

"Zjednodušene povedané, príslušne vyškolený architekt sa v softvéri dokáže orientovať, ale výstupy z neho nemôžete ukázať napríklad elektrikárovi na stavbe, pretože to je ďaleko nad rámec jeho kvalifikácie a vlastne aj povinností. Priveľa vecí, ktoré nepotrebuje," vysvetľuje I. Petráš.


Jedna appka pre všetkých

Ako teda zjednodušiť komunikáciu priamo na stavbe pre každého zúčastneného? Druhý stupeň digitalizácie je v podstate zjednotenie celej komunikácie. "Namiesto desiatky rozličných aplikácií vám stačí jeden softvér, jediná appka, ktorá zastreší všetky komunikačné procesy. A ktorá je zrozumiteľná architektovi, technológovi aj majstrovi betonárskej partie," spresňuje I. Petráš.

Každý z nich totiž už používa prvky z prvej úrovne digitalizácie. Rozmanité chatovacie služby či excel im umožnili získať základné digitálne zručnosti a vytvorili návyk na ich používanie. Preto je ľahšie umožniť im zjednotenie v nadstavbe toho, čo už poznajú a používajú.

"Preto je ale tiež dôležité zvoliť si správny softvér, ktorý bude intuitívny, pričom na jeho zaškolenie potrebujete len krátky čas. Napríklad PlanRadar sa dokáže dodávateľ naučiť používať už asi za desať minút. Ďalšie dôležité aspekty sú možnosť používať najrôznejšie médiá. Ak je nová úloha náročnejšia na text, tak je povedzme na tablete lepšie do nej umiestniť fotografiu a hlasovú nahrávku. Intuitívnosť, šetrenie času, efektívnosť aj spätná kontrola, to všetko vám musí softvér umožňovať. A to bez zložitého dohľadávania rozličných verzií dokumentácie v e-mailoch. Veď si odpovedzte sami, či má remeselník na stavbe nosiť osem kilogramov papiera – mimochodom, to je príklad z bežnej praxe – alebo pár gramov smartfónu," dodáva I. Petráš.

Ilustračné foto: Shutterstock

Podobné články

  • Zdražovanie stavebných materiálov môže zmierniť digitalizácia

    77c-shutterstock_424808146-2-X.jpg

    Aktuálnu situáciu v stavebníctve komplikujú rastúce ceny materiálov. Hoci to nie je problém iba slovenského trhu, SR čelí aj nedostatku bytov (najmä v hlavnom meste). Ich výstavba sa v tejto situácii ešte viac spomalila, čo problém prehĺbilo. Existuje však riešenie, ktoré môže následky pandémie výrazne zmierniť – digitalizácia.

  • Dánsko môže byť inšpiráciou, ako naštartovať zelenú transformáciu

    Kodan-Nordhavn-5-X.jpg

    Ambicióznosť sa vypláca. Ukazuje to dánsky prístup k udržateľnej výstavbe, ktorý by mohol byť inšpiráciou aj pre investície do obnovy budov v rámci Plánu obnovy a odolnosti. Presvedčili sa o tom aj účastníci nedávnej prezidentskej delegácie z radov odborníkov na udržateľnú výstavbu na oficiálnej návšteve Dánskeho kráľovstva.

  • Stavebný softvér sa môže naučiť používať každý, výhody sú zjavné

    76c-shutterstock_1039121731-2-X.jpg

    Digitalizácia v stavebníctve postupuje na Slovensku pomaly. Jednou z najčastejších príčin je obava pracovníkov z novej technológie. Používanie softvéru na stavbu a údržbu budov, ako je napríklad PlanRadar, je však v skutočnosti jednoduchšie, ako by sa mohlo zdať. Úspora a efektívnosť, akú softvér prináša do stavebných aj údržbárskych procesov, je pritom vysoká.

  • BIM je stavebníctvo 21. storočia. Slovensko však má čo doháňať

    PlanRadar-4-X.jpg

    Skratka BIM sa čoraz častejšie objavuje v článkoch a videách o súčasnosti a blízkej budúcnosti stavebníctva. Keď sa do bežného slovníka dostáva nový výraz, však môže dochádzať k jeho skresleniu. Čo je teda BIM a v čom ide o kľúčovú vec pre mnohé oblasti?

  • Investície budú závisieť aj od kvality nového stavebného zákona

    37c-shutterstock_233305984-2-X.jpg

    Potenciál Slovenska na prilákanie investícií v priemysle a logistike, najmä v súvislosti s rastúcim segmentom e-commerce, je stále značný. Prekážkou rastu je však príliš zdĺhavé stavebné konanie, ktoré často blokujú aj neopodstatnené námietky miestnych aktivistov.

  • Úsek D1 pri Žiline s tunelom Višňové dostavia skupina Skanska

    D1-Visnove-stavba-6-X.jpg

    Vo verejnom obstarávaní na dobudovanie diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala s tunelom Višňové dlhým 7,5 kilometra uspela stavebná skupina Skanska.