Nový stavebný zákon sa už dostal na pripomienkovanie
Nový stavebný zákon sa posunul vpred. Jeho návrh spolu s návrhom nového zákona o vyvlastňovaní pozemkov a stavieb je už v medzirezortnom pripomienkovom konaní.
Stavebný zákon (plným názvom zákon o územnom plánovaní a výstavbe) a zákon o vyvlastňovaní predložilo na pripomienkovanie Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. V dôsledku zdržania s ich prípravou a v záujme kompromisu so všetkými zúčastnenými stranami majú nadobudnúť účinnosť 1. júla 2015, teda o rok neskôr, ako sa pôvodne plánovalo.
Nový stavebný zákon nahradí terajší z roku 1976, ktorý má za sebou množstvo novelizácií, a umožní zefektívniť procesy na stavebných úradoch. Namiesto doterajších štyroch územných konaní bude len konanie o umiestnení stavby a o zmene využívania pozemkov. Potrebná je aj profesionalizácia pracovníkov stavebných úradov, keďže sa stávalo, že nevedeli preniesť zákony do reálneho života.
Výstavba s jasnými pravidlami
"Hlavným zámerom nového stavebného zákona je urobiť poriadok v našom území, aby výstavba mala jasné pravidlá. Zámerom je tiež zjednodušiť život ľuďom na úradoch, aby mohli svoje záležitosti vybaviť čo najrýchlejšie," poznamenáva hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
V rámci boja proti tzv. čiernym stavbám sa posilnia kompetencie a postavenie Slovenskej stavebnej inšpekcie. V novom stavebnom zákone už nebude možné dodatočne povoľovať čierne stavby. Zavedie sa prechodné obdobie jedného roku od účinnosti zákona, aby si ľudia mohli dať všetky svoje záležitosti do poriadku.
"Stavebník bude povinný bezodkladne nepovolenú stavbu odstrániť, a to na vlastné náklady, a do odstránenia nepovolenej stavby alebo jej časti uzavrieť stavenisko a zabezpečiť stráženie stavby a staveniska pred vstupom cudzích osôb," hovorí M. Kóňa. "Ak stavebník neodstráni túto nepovolenú stavbu alebo jej časť, stavebný úrad bude môcť podať návrh aj na uskutočnenie exekúcie," pokračuje.
V diskusii okolo 700 pripomienok
Návrh nového stavebného zákona bol v lete 2013 predložený na širokú verejnú diskusiu, ministerstvo dostalo okolo 700 pripomienok a približne 20 percent z nich zapracovalo. "Materiál, ktorý sme predložili do medzirezortného pripomienkového konania, je výsledkom širokého kompromisu všetkých zúčastnených strán, často s úplne protichodnými názormi a postojmi," vysvetľuje M. Kóňa.
Zdržanie s predložením návrhu zákona zdôvodnil tým, že veľmi trpezlivo hľadali kompromis, išlo o náročný proces a zámerom bolo predložiť kvalitný návrh zákona.
Návrh nového zákona o vyvlastňovaní pozemkov a stavieb v procesnej časti využíva osvedčené inštitúty z terajšieho zákona. Ide o veľmi citlivú problematiku, preto ministerstvo hľadalo ideálny kompromis medzi zachovaním práva na vlastníctvo a ohľadom na verejný záujem.
Vyvlastnenie len za peniaze
"Prípadné vyvlastňovanie bude možné v prípade, ak sa nedosiahne dohoda, len v nevyhnutnom rozsahu a za primeranú náhradu, aj s nákladmi, ktoré vzniknú vyvlastňovanému v dôsledku vyvlastňovacieho konania, napríklad presťahovanie hnuteľného majetku, zmena sídla alebo miesta podnikania," uvádza hovorca ministerstva.
Na základe nového vyvlastňovacieho zákona bude možné vyvlastnenie pozemkov, napríklad pod cestami, už len za peňažnú protihodnotu. "Ďalšou novinkou je, že vyvlastňovacím orgánom už nebude stavebný úrad, ale príslušný okresný úrad v sídle kraja," dodáva M. Kóňa.
Podľa účelu vyvlastnenia bude tento zákon odkazovať na osobitné právne predpisy, ktoré tento účel budú presne upravovať a špecifikovať – cestný zákon, zákon o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlá a zákon o jednorazových opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá. K návrhu vyvlastňovacieho zákona dostal rezort vo verejnej diskusii 36 pripomienok, z ktorých 14 akceptoval.