Súd začal reštrukturalizačné konanie voči Doprastavu
Okresný súd Bratislava I rozhodol o začatí reštrukturalizačného konania voči stavebnej spoločnosti Doprastav, a.s., na jej návrh. Rozhodnutie súdu bolo zverejnené v Obchodnom vestníku.
Doprastav požiadal o súhlas s reštrukturalizáciou 24. marca 2014. Zdôvodnil to vysokými záväzkami a nezaplatenými faktúrami za investorom objednané práce na výstavbe ciest v Poľsku, pre ktoré sa už podnik obrátil aj na príslušný poľský súd. Presnú výšku škody dosahujúcej niekoľko desiatok miliónov eur určia znalci. Neoficiálne sa hovorí o 40 mil. eur.
"Cieľom reštrukturalizácie je dostať spoločnosť do stavu, aby mohla uhrádzať svoje záväzky načas," oznámil hovorca Doprastavu Michal Krajčír. Neuviedol, koľko firma dlhuje svojim veriteľom, resp. dodávateľom.
Chcú prijímať nových ľudí
"Spoločnosť v čase reštrukturalizácie bude v zmysle zákona plniť všetky svoje záväzky a snažiť sa, aby boli veritelia uspokojení v čo možno najväčšom rozsahu," uviedol M. Krajčír ešte v závere marca t.r. Ako dodal, reštrukturalizácia je dočasný stav a cieľom tohto nevyhnutného kroku je ozdraviť a stabilizovať firmu tak, aby mohla naďalej pokračovať vo svojej činnosti a plniť svoje zmluvné záväzky.
Doprastav má momentálne zakontrahované viaceré zákazky, ktoré podľa hovorcu riadne realizuje a bude v čase reštrukturalizácie uskutočňovať v zmysle podpísaných zmlúv. Podľa spoločnosti nehrozí prepúšťanie zamestnancov, ba naopak, je pravdepodobné, že bude prijímať nových ľudí.
Doprastav ubezpečil, že počas reštrukturalizácie dokáže vykonávať vlastné práce na realizovaných a rozbiehajúcich sa diaľničných stavbách v SR. Podnik je zároveň pripravený plniť si svoje záväzky voči subdodávateľom. "Doprastav má aktuálne približne 1 100 zamestnancov. Na nové diaľničné úseky, ktoré staviame alebo začneme stavať, budeme prijímať zamestnancov podľa potreby," vyhlásil M. Krajčír.
Spoločnosť spolu s inými partnermi buduje úseky diaľnice D1 Fričovce - Svinia (plán dokončenia v roku 2015), rýchlostnej cesty R2 Pstruša - Kriváň (2015), D3 Svrčinovec - Skalité (2016) a D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka (2018).
V hre je aj úsek s tunelom Višňové
Doprastav tvrdí, že je pripravený realizovať aj stavbu 13,5-kilometrového úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala. Súčasťou stavby je tunel Višňové v dĺžke 7,5 kilometra. "Očakávame, že nás Národná diaľničná spoločnosť (NDS) osloví a podpíšeme zmluvu," uviedol M. Krajčír. Rada Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) totiž zamietla odvolanie firiem Skanska a Strabag v súťaži na výstavbu uvedenej diaľnice. Združenie oboch spoločnosti predtým neuspelo na úrade s námietkami proti svojmu opätovnému vylúčeniu zo súťaže.
Skanska a Strabag navrhli doprojektovať a postaviť diaľnicu Lietavská Lúčka - Dubná Skala za najnižšiu cenu 338,29 mil. eur (bez DPH). Je to 37,7 percenta z pôvodne predpokladanej hodnoty prác 896,53 mil. eur. Druhú najlacnejšiu ponuku predložilo združenie firiem Doprastav - Metrostav - Marti Contractors, a to 382,83 mil. eur, čo je 42,7 perc. z odhadovaných nákladov. Vzhľadom na účasť Doprastavu s ďalšími piatimi firmami na kartelovej dohode v minulosti by sa NDS v prípade úseku diaľnice s tunelom Višňové mohla dohodnúť s ďalším uchádzačom.
Doprastav má pre kartel zaplatiť Protimonopolnému úradu SR pokutu 6,57 mil. eur. ÚVO má rozhodnúť, ako majú verejní obstarávatelia pre kartelovú dohodu postupovať k stavebným firmám. Hrozí im nielen zákaz účasti na verejnom obstarávaní, ale aj vylúčenie z bežiacich súťaží.