V tomto roku by malo slovenské stavebníctvo klesnúť do 2 perc.

01.06.2011, SITA | Správy zo stavebníctva

Tento rok môže byť pre stavebníctvo stabilizujúci a na budúci rok by malo odvetvie po niekoľkých rokoch poklesu začať opätovne rásť. Stavebná produkcia by mala v tomto roku ešte klesnúť do 2 percent a na budúci rok by sa mala zvýšiť o 4 perc.

Vyplýva to z najnovšej štúdie slovenského stavebníctva vypracovanej spoločnosťou CEEC Research v spolupráci s firmou KPMG Slovensko na základe prieskumu medzi riaditeľmi sto stavebných podnikov v SR.

"O niečo optimistickejší sú zástupcovia pozemného staviteľstva, inžinierske staviteľstvo vidí situáciu ešte trochu viac dramaticky," povedal pri prezentácii výsledkov analýzy riaditeľ CEEC Research Jiří Vacek počas stretnutia lídrov slovenského stavebníctva v Bratislave.
 

V záujme získania práce sú firmy ochotné ísť do rizika

Stavbárov podľa štúdie najviac obmedzuje štátna byrokracia, nedostatočný dopyt a tvrdá konkurencia.

"Každá druhá veľká spoločnosť, ktorá sa na nášom výskume zúčastnila, bola ochotná vziať zákazku, na ktorej nezarobí, len aby sa udržala na trhu, kým sa situácia nezlepší. Polovica riaditeľov uvádza, že porušili svoje vnútorné predpisy v risk manažmente, aby zákazku získali," uviedol ďalej J. Vacek.

Firmy podstupujú väčšie riziko, aby aspoň čiastočne využili svoje kapacity. Prieskum tiež odhalil, že zákazky získavajú najviac cez osobné kontakty a dlhodobú spoluprácu, najmenej efektívne sú pritom výberové konania. Hoci transparentnosť súťaží sa zlepšila, polovica podnikov uviedla, že sa stretla s požiadavkou na úplatok. V súkromnej sfére sa dá stavebná zákazka získať bez úplatku podľa dvoch tretín účastníkov ankety, vo verejnom sektore je to možné len zhruba v štvrtine prípadov.

Riaditelia stavebných spoločností navrhujú zjednodušenie a skvalitnenie legislatívy vo verejnom obstarávaní, ako aj zvýšenie odbornosti a lepšie ohodnotenie zamestnancov obstarávateľov stavebných prác. Takisto by mali byť podľa nich zamedzené osobné prepojenia medzi obstarávateľmi a uchádzačmi.
 

Na diaľnice by malo ísť 5 mld. eur

Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ, ktorý sa na stretnutí zúčastnil, očakáva, že rozbehnuté súťaže na výstavbu úsekov diaľnice D1 či modernizáciu železničnej infraštruktúry umožnia v druhom polroku 2011 reálne rozbehnúť ich výstavbu.

Minister oboznámil stavbárov s novým programom pokračovania prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014. J. Figeľ považuje plán za ambiciózny, ale reálny. Celkové investície na diaľnice a rýchlostné cesty v najbližších rokoch by mali podľa neho dosiahnuť okolo 5 miliárd eur.

Financované majú byť z viacerých zdrojov, najmä z eurofondov a zo štátneho rozpočtu. Ďalšími možnosťami financovania výstavby diaľničnej siete sú súkromné prostriedky cez PPP projekty, úvery z Európskej investičnej banky, príjmy z výberu mýta a predaja diaľničných nálepiek či diaľničné dlhopisy s využitím peňazí v druhom dôchodkovom pilieri.

V uvedenom štvorročnom období by malo byť odovzdaných 139 kilometrov a začať by sa mala výstavba 280 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Na jeseň plánuje ministerstvo dopravy predstaviť aj plán obnovy okolo 600 kilometrov ciest prvej triedy zhruba za 500 miliónov eur.

Podobné články