Výstavba diaľnic a súťaže pokračujú napriek pádu vlády
Ministerstvo dopravy bez ohľadu na pád vlády pokračuje v bežiacich diaľničných súťažiach i vo výstavbe úsekov. Diaľnice nie sú záujmom politických strán, ale v prvom rade občanov SR, tvrdí rezort.
"Ministerstvo dopravy postupuje podľa programu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014, má na to schválených aj dostatok zdrojov. Navyše súťaže, ktoré sme dosiaľ realizovali, priniesli o 30 až 50 percent nižšie ceny, ako mali byť za PPP projekty minulej vlády," uvádza hovorca ministra dopravy Martin Krajčovič.
Poslanec parlamentu Ondrej Matej (SDKÚ) si myslí, že rezort dopravy by mal dotiahnuť do konca všetky procesy vrátane návrhov, ktoré sú už v legislatívnom procese. Bývalý poradca premiérky Ivety Radičovej pre dopravu považuje za potrebnú kontinuitu po marcových predčasných voľbách, keďže podľa neho hrozí riziko oživenia diaľničných projektov PPP, ktoré začala bývalá vláda.
"Aby sa krajina nezadlžovala a bola schopná čeliť veľmi ťažkému obdobiu recesie, ktorému sa nevyhne ani ekonomika SR," hovorí O. Matej. Vyhlásené diaľničné súťaže by podľa neho mali pokračovať. "Čo sa týka nových obstarávaní, odporučil by som uskutočniť len kvalitnú prípravu a samotné vyhlásenie by som nechal na novú vládu," dodáva poslanec.
"Národná diaľničná spoločnosť (NDS) postupuje v súlade so schváleným podnikateľským plánom a v zmysle rozhodnutí akcionára NDS," odvetil na otázku o pokračovaní súťaží na výstavbu diaľnic hovorca spoločnosti Marcel Jánošík.
Opozičný poslanec Ľubomír Vážny (Smer) je takisto za pokračovanie obstarávaní na diaľnice. Podmieňuje to však tým, že vysúťažená cena musí byť konečná a akýkoľvek dodatok počas výstavby kvôli dodávateľovi by mal automaticky znamenať odstúpenie štátu od zmluvy.
"Zastavenie súťaží znamená 12- až 18-mesačnú stratu a nevyčerpanie europeňazí vo vysokých objemoch. Pokračovanie znamená nevyčerpanie europeňazí v nižších objemoch. Je to tak či tak zlý postup. Menším zlom je pokračovať a upraviť chystané zmluvy o znemožnenie zvýšenia ceny," uvádza exminister dopravy.
Pripomína, že vláda Roberta Fica zabezpečila, aby objem dodatkov na začatých stavbách diaľnic nepresiahol 10 perc. z obstarávacej ceny. Za zarážajúce označil, že príprava výstavby diaľnic za posledných 15 mesiacov sa nepohla a niektoré plánované úseky D4 sú v tom istom stupni ako boli pri predošlej vláde.
Kontinuita v rezorte dopravy je podľa Ľ. Vážneho veľmi otázna. "Stavby, ktoré boli pripravené na začatie, sme okamžite spúšťali. Naopak, nové vedenie po zmene vlády zastavilo, čo sa dalo, povymieňalo ľudí až do vedúcich oddelení. Ako sa dá v takejto kontinuite pokračovať?" pýta sa Ľ. Vážny. Súčasný rezort dopravy podľa neho nejde dobrým smerom.
"Systém práce terajšieho vedenia ministerstva pokus - omyl nie je vhodné ďalej aplikovať," tvrdí opozičný politik. Ministerstvo dopravy by malo podľa neho do predčasných volieb pokračovať v nevyhnutných a udržiavacích činnostiach, napríklad v legislatívnom procese pri zákonoch, kde je potrebné prevziať legislatívu Európskej únie.
Foto: dialnice.info