Výstavba diaľnic a súťaže pokračujú napriek pádu vlády

21.10.2011, SITA | Správy zo stavebníctva

Ministerstvo dopravy bez ohľadu na pád vlády pokračuje v bežiacich diaľničných súťažiach i vo výstavbe úsekov. Diaľnice nie sú záujmom politických strán, ale v prvom rade občanov SR, tvrdí rezort.

"Ministerstvo dopravy postupuje podľa programu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014, má na to schválených aj dostatok zdrojov. Navyše súťaže, ktoré sme dosiaľ realizovali, priniesli o 30 až 50 percent nižšie ceny, ako mali byť za PPP projekty minulej vlády," uvádza hovorca ministra dopravy Martin Krajčovič.

Poslanec parlamentu Ondrej Matej (SDKÚ) si myslí, že rezort dopravy by mal dotiahnuť do konca všetky procesy vrátane návrhov, ktoré sú už v legislatívnom procese. Bývalý poradca premiérky Ivety Radičovej pre dopravu považuje za potrebnú kontinuitu po marcových predčasných voľbách, keďže podľa neho hrozí riziko oživenia diaľničných projektov PPP, ktoré začala bývalá vláda.

"Aby sa krajina nezadlžovala a bola schopná čeliť veľmi ťažkému obdobiu recesie, ktorému sa nevyhne ani ekonomika SR," hovorí O. Matej. Vyhlásené diaľničné súťaže by podľa neho mali pokračovať. "Čo sa týka nových obstarávaní, odporučil by som uskutočniť len kvalitnú prípravu a samotné vyhlásenie by som nechal na novú vládu," dodáva poslanec.

"Národná diaľničná spoločnosť (NDS) postupuje v súlade so schváleným podnikateľským plánom a v zmysle rozhodnutí akcionára NDS," odvetil na otázku o pokračovaní súťaží na výstavbu diaľnic hovorca spoločnosti Marcel Jánošík.

Opozičný poslanec Ľubomír Vážny (Smer) je takisto za pokračovanie obstarávaní na diaľnice. Podmieňuje to však tým, že vysúťažená cena musí byť konečná a akýkoľvek dodatok počas výstavby kvôli dodávateľovi by mal automaticky znamenať odstúpenie štátu od zmluvy.

"Zastavenie súťaží znamená 12- až 18-mesačnú stratu a nevyčerpanie europeňazí vo vysokých objemoch. Pokračovanie znamená nevyčerpanie europeňazí v nižších objemoch. Je to tak či tak zlý postup. Menším zlom je pokračovať a upraviť chystané zmluvy o znemožnenie zvýšenia ceny," uvádza exminister dopravy.

Pripomína, že vláda Roberta Fica zabezpečila, aby objem dodatkov na začatých stavbách diaľnic nepresiahol 10 perc. z obstarávacej ceny. Za zarážajúce označil, že príprava výstavby diaľnic za posledných 15 mesiacov sa nepohla a niektoré plánované úseky D4 sú v tom istom stupni ako boli pri predošlej vláde.

Kontinuita v rezorte dopravy je podľa Ľ. Vážneho veľmi otázna. "Stavby, ktoré boli pripravené na začatie, sme okamžite spúšťali. Naopak, nové vedenie po zmene vlády zastavilo, čo sa dalo, povymieňalo ľudí až do vedúcich oddelení. Ako sa dá v takejto kontinuite pokračovať?" pýta sa Ľ. Vážny. Súčasný rezort dopravy podľa neho nejde dobrým smerom.

"Systém práce terajšieho vedenia ministerstva pokus - omyl nie je vhodné ďalej aplikovať," tvrdí opozičný politik. Ministerstvo dopravy by malo podľa neho do predčasných volieb pokračovať v nevyhnutných a udržiavacích činnostiach, napríklad v legislatívnom procese pri zákonoch, kde je potrebné prevziať legislatívu Európskej únie.

Foto: dialnice.info

Podobné články

  • Výstavba diaľnic sa má urýchliť, parlament schválil novelu zákona

    D2-malacky-sk-2-X.jpg

    Príprava a výstavba diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku by mala byť rýchlejšia a efektívnejšia. Umožní to novelizácia zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá, ktorej návrh dnes schválila Národná rada SR.

  • Prieskum o angažovanosti politikov v segmente obnovy budov

    Budovy-obnova-2-X.jpg

    Platforma Budovy pre budúcnosť a jej deväť členských združení hodnotili angažovanosť politikov v segmente obnovy budov. Ocenili najmä prezidentku Zuzanu Čaputovú, ako aj legislatívne návrhy či činnosť inštitúcií.

  • Na železniciach chce štát za desať rokov investovať 5 mld. eur

    Zeleznice-infram-2-X.jpg

    Strategický dokument informujúci, kde chce štát investovať na železniciach počas najbližších desiatich rokov, zverejnilo dnes Ministerstvo dopravy a výstavby SR na svojej webovej stránke.

  • V digitalizácii musí slovenské stavebníctvo urobiť ďalší krok

    55c-shutterstock_627164012-2-X.jpg

    Kedysi sektor výstavby spravil veľký krok, keď prešiel z rysovacích dosiek na projektovanie CAD. Aby slovenské stavebníctvo bolo konkurencieschopné a efektívne, musíme urobiť ďalší krok.

  • Dánsko môže byť inšpiráciou, ako naštartovať zelenú transformáciu

    Kodan-Nordhavn-5-X.jpg

    Ambicióznosť sa vypláca. Ukazuje to dánsky prístup k udržateľnej výstavbe, ktorý by mohol byť inšpiráciou aj pre investície do obnovy budov v rámci Plánu obnovy a odolnosti. Presvedčili sa o tom aj účastníci nedávnej prezidentskej delegácie z radov odborníkov na udržateľnú výstavbu na oficiálnej návšteve Dánskeho kráľovstva.

  • Stavebný softvér sa môže naučiť používať každý, výhody sú zjavné

    76c-shutterstock_1039121731-2-X.jpg

    Digitalizácia v stavebníctve postupuje na Slovensku pomaly. Jednou z najčastejších príčin je obava pracovníkov z novej technológie. Používanie softvéru na stavbu a údržbu budov, ako je napríklad PlanRadar, je však v skutočnosti jednoduchšie, ako by sa mohlo zdať. Úspora a efektívnosť, akú softvér prináša do stavebných aj údržbárskych procesov, je pritom vysoká.