Slovenskí stavbári odhadujú, že tržby sa im zvýšia až v roku 2026
Stavebné podniky v SR predpokladajú v budúcom roku pokles trhu o 1,8 percenta. Slovensku sa dlhodobo nedarí vytvoriť kontinuálnu stratégiu v príprave a realizácii kľúčových stavieb.
Kým trh v SR klesá, stavebné spoločnosti pôsobiace v zahraničí zaznamenali medziročný rast produkcie o 10,7 percenta. V roku 2025 očakávajú stavbári na Slovensku pokles tržieb o 0,6 perc., mierne sa zníži aj využitie kapacít stavebných firiem. Tržby v odvetví stúpnu v budúcom roku o 2 perc., v prípade inžinierskych podnikov sa predpokladá rast až o 4 perc.
Vyplýva to z prieskumu, ktorý v októbri 2024 uskutočnila analytická spoločnosť CEEC Research medzi stavebnými a projektovými firmami v SR. Výsledky prieskumu boli zverejnené dnes na Stretnutí lídrov slovenského stavebníctva v Bratislave.
"Rok 2024 bol pre slovenské stavebníctvo náročný a výsledky sú toho jasným dôkazom. Sektor očakáva pokles, čo je dôsledkom útlmu nových stavebných projektov, ako aj výrazného zaostávania v oblasti údržby a opráv. Výrazný prepad zaznamenali predovšetkým inžinierske stavby, ako sú diaľnice a mosty. Pre rok 2025 predpokladáme mierny pokles trhu o 1,8 perc. s možným oživením na úrovni 0,9 perc. v roku 2026. Ďalší vývoj bude závisieť od stabilizácie ekonomického prostredia a návratu dôvery investorov v slovenský trh," hovorí riaditeľ CEEC Research Michal Vacek.
Stavebný trh v roku 2025 klesne
Stavebné firmy predpokladajú, že stavebný trh SR v budúcom roku klesne o 1,8 perc., a to najmä v dôsledku ochabnutia novej výstavby (-5,7 perc.) a výrazného útlmu opráv a údržby (-15,4 perc.).
Najväčší pokles v tomto roku nastal v segmente inžinierskych stavieb, ako sú diaľnice a mosty, ktoré zaznamenali prepad až o 15 perc. Kým domáci trh klesá, stavebným podnikom pôsobiacim v zahraničí produkcia stúpla o 10,7 perc., čo svedčí o tom, že subjekty expandujúce do zahraničia tam nachádzajú lepšie podmienky a príležitosti.
V sektore inžinierskych stavieb sa očakáva, že k rastu tohto segmentu v rokoch 2025 a 2026 prispeje viac projektov dopravnej a energetickej infraštruktúry. Inžinierske staviteľstvo je významne financované z eurofondov, čo podporuje vzostup celého odvetvia stavebníctva.
Slovenským projektantom sa v ČR darí
"Veľké percento slovenských projektových kapacít, predovšetkým v segmente dopravnej infraštruktúry, pracuje na zákazkách do susedných krajín, predovšetkým Českej republiky, a to pre nedostatok objednávok zo strany štátu v SR. Tento stav už trvá niekoľko rokov a nezlepšuje sa to. Pokladám to za veľkú chybu, keďže aj to málo odborných kapacít, ktoré máme k dispozícii, nevyužívame pre prípravu projektov na Slovensku. Aj to je jeden z dôvodov, prečo má Slovensko akútny nedostatok dobre pripravených infraštruktúrnych projektov do realizácie," povedal Pavol Kováčik, prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska.
Tento rok nebol dobrý
"Tento rok zďaleka nebol pre stavebný sektor najpriaznivejší. Údaje štatistického úradu za prvý polrok 2024 hovoria o medziročnom poklese stavebnej produkcie takmer o 5 perc. Verím, že tento trend sa v roku 2025 začne lámať. Za Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS) môžem povedať, že sme výrazne posilnili prípravu nových projektov. Pri rozpracovaných projektoch sme sa v zrýchlenom režime posunuli z prípravnej etapy do fázy obstarávania. Hovorím napríklad o dlhoočakávaných úsekoch Turany - Hubová alebo o kysuckej D3. Verím, že tohtoročné posilnenie prípravy sa v budúcom roku podpíše aj na stavebnej produkcii," uviedol Filip Macháček, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ NDS.
Podobne hodnotí situáciu aj Branislav Lukáč, technický riaditeľ a konateľ spoločnosti Strabag Ground Construction: "Vzhľadom na to, že v tomto roku už prebieha viacero verejných obstarávaní na veľké infraštruktúrne projekty, ako napr. Priemyselný park Valaliky, D1 Turany - Hubová či D3 Oščadnica - Čadca Bukov a v príprave sú aj ďalšie dva úseky D3, predpokladáme, že v budúcom roku už zaznamenáme mierny nárast stavebných prác. Samozrejme, za predpokladu, že súťaže sa úspešne vyhodnotia a dôjde k uzavretiu zmlúv so zhotoviteľmi. Výraznejší objem stavebných prác v cestnom staviteľstve však očakávame až v rokoch 2026-2027."
Tržby stavbárom padajú, obrat sa však už črtá
Stavebné firmy si myslia, že tržby v roku 2025 im klesnú o 0,6 perc., ale v nasledujúcom roku sa tešia už na rast o 2 perc. Na Slovensku sa pre roky 2025 a 2026 plánujú aj veľké stavebné projekty, ktoré budú financované z fondov EÚ.
V rámci eurofondového Programu Slovensko 2021-2027, z ktorého sa budú financovať projekty zamerané na dopravnú infraštruktúru, modernizáciu železníc, výstavbu diaľnic a projekty na podporu inteligentných miest a regiónov, sa predpokladá investícia v celkovej výške 12,6 miliardy eur.
Ich realizácia môže v najbližších rokoch takisto prispieť k rastu tržieb stavebných spoločností na Slovensku. To sa však netýka stavebných subjektov, ktoré čelia neistotám súvisiacim s trhom nehnuteľností a nižším objemom zákaziek.
Kapacity využité na 88 perc.
Stavebné firmy majú zákazky priemerne na osem mesiacov, 53 perc. oslovených spoločností počet objednávok medziročne klesol. Hlavným dôvodom ochabnutia zákaziek je vysoká inflácia a rastúce ceny stavebných materiálov, ktoré zvyšujú náklady na realizáciu projektov. Tento negatívny trend pokračoval vlani napriek tomu, že hodnota povolených stavieb mierne vzrástla. Ani to však nekompenzovalo nižší počet reálnych projektov. Medzi ďalšie príčiny patrí administratívna náročnosť verejného obstarávania a problémy s dostupnosťou pracovnej sily.
Kapacity stavebných firiem sú tradične takmer na maxime svojich možností. Stavebný sektor zostáva jedným z najvyťaženejších v krajine, čo naznačuje silný dopyt po stavebných prácach, a to aj napriek problémom s infláciou a rastúcimi cenami materiálov. Kapacity stavbárov sú využité na 88 perc.
Zlá príprava rozhodujúcich stavieb
Až 93 perc. respondentov súhlasí s tvrdením, že na Slovensku sa dlhodobo nedarí vytvoriť kontinuálnu stratégiu pri príprave a výstavbe kľúčových infraštruktúrnych projektov. Najčastejšie uvádzaným problémom je zlá príprava (36 perc.), ktorá zahŕňa problémy s plánovaním a slabú koordináciu medzi štátnymi inštitúciami a investormi. Ďalším dôvodom je nedostatočná legislatíva (23 perc.), ktorá podľa respondentov komplikuje a zdržiava schvaľovanie projektov.
V praxi sa tieto problémy prejavujú najmä pri projektoch, ako je výstavba diaľnic a modernizácia železníc. Napríklad výstavba úsekov D1 sa opakovane oneskorila vinou problémov pri získavaní stavebných povolení. Subjekty zapojené do týchto projektov často narážajú na zložitú administratívou a pridlhé schvaľovanie.
Uvedené údaje vyplývajúce z prieskumu a pripomienky odborníkov k situácii v stavebníctve zhrnul člen predstavenstva a obchodný riaditeľ spoločnosti Považská cementáreň Peter Hort:
"Vzhľadom na avizované nové projekty, ktoré by sa mali začať realizovať v roku 2025, očakávam stabilizáciu sektora stavebníctva. Je potrebné skvalitniť a zrýchliť prípravnú fázu nových zámerov tak, aby sa nezmyselne nepredlžoval výber zhotoviteľa. Z pohľadu verejných zadávateľov bude mať na stavebníctvo zásadný vplyv stav pripravenosti tzv. strategických projektov. Verím však, že sa podarí postupne dotiahnuť prípravu a stavbári na Slovensku budú mať čo robiť," dodal člen predstavenstva a obchodný riaditeľ Považskej cementárne Peter Hort.
Uvádzané údaje vychádzajú z analýzy slovenského stavebníctva za druhý polrok 2024, ktorú vypracovala spoločnosť CEEC Research.
Ilustračné foto: Pixabay
Infografika: CEEC Research