Na ženy dnes pripadajú dve tretiny všetkých nákupov nábytku

04.05.2025, Michal Račko | Bývanie, ceny, financovanie

Nakupovanie nábytku sa v poslednom období zásadne zmenilo. Kým ešte pred 15 rokmi kupovali nábytok na splátky ženy a muži približne v pomere 50 na 50, v súčasnosti je to už inak.

Vlani aj tento rok už jasne dominujú ženy, na ktoré dnes pripadajú až dve tretiny z počtu nákupov. Na mužov tak už ostáva len tretina. Za uplynulé roky sa podstatne zvýšila aj priemerná výška jedného nákupu nábytku na splátky. Najčastejšie sa kupujú sedacie súpravy, postele a tiež skrine. Priemerný vek kupujúcich je 42 rokov. Vyplýva to z údajov spoločnosti Home Credit.

Nabytok-Sconto-1-X.jpg


Zákazníčky vysoko vedú

Spotrebiteľské správanie Slovákov sa výrazne mení. Kým prv bolo bežné, že kupovanie nábytku na splátky bolo medzi mužmi a ženami v podstate rovnocennou záležitosťou, dnes je situácia úplne odlišná. Ukázali to čísla Home Creditu, ktoré odhaľujú medziročné porovnania a aktuálne trendy v nákupoch ľudí v sieti predajní Sconto Nábytok.

"Kým v roku 2011 bol pomer nakupujúcich mužov a žien v pomere 49 k 51 percent, vlani už na zákazníčky pripadalo viac ako 63 perc. nákupov a tento rok je to už dokonca takmer 68 perc.," hovorí Marek Tomčík, obchodný riaditeľ spoločnosti Home Credit. Podobná situácia je aj v Českej republike, kde v roku 2025 na ženy pripadá už 70 perc. nákupov nábytku na splátky a na mužov len zostávajúcich 30 perc.

Nabytok-Sconto-2-X.jpg


Rast nákupov na splátky

Je zaujímavé sledovať, ako v priebehu rokov rástla priemerná výška jedného nákupu nábytku na splátky. V roku 2011 to bolo priemerne 618 eur, v roku 2016 sa to zvýšilo na 774 eur, v roku 2021 suma stúpla na 1 274 eur, v tomto roku je to už 1 385 eur. Na porovnanie, v ČR je to dnes o niečo menej, a to v prepočte 1 252 eur.

"Na Slovensku v porovnaní rokov 2011 a 2025 sledujeme nárast až o úctyhodných 124 perc. Samozrejme, je to spôsobené sčasti aj tým, že v prípade akékoľvek tovaru ceny za tie roky išli nahor, no ľudia aj viac zarábajú a môžu si tak dovoliť kupovať aj drahší sortiment," hodnotí M. Tomčík.

Najčastejšia výška jedného nákupu je 500-600 eur. Z dostupných dát zároveň vyplýva, že mierne stúpol aj priemerný vek kupujúcich. V roku 2010 to bolo 40 rokov, v súčasnosti je to už 42 rokov. V Českej republike je to o čosi menej – 41 rokov.

Nabytok-Sconto-3-X.jpg


Muži kupujú drahšie kusy

Ďalším podstatným zistením je aj to, že hoci muži realizujú oveľa menší počet nákupov, spravidla sú ich nákupy drahšie ako v prípade žien. Zrejme to súvisí s tým, že kupujú spravidla hodnotnejší nábytok či kuchyne a ženy častejšie robia aj menšie nákupy, kam patria aj doplnky do domácnosti.

Ak sa pozrieme na konkrétny tovar, ktorý v Sconte Nábytku kupujú Slováci na splátky, jeho poradie je takéto: na prvom mieste sú sedacie súpravy, nasledujú postele a potom skrine. "Na rastúce náklady na bývanie reagujeme zavedením cenovo dostupných produktov a kolekcií nábytku navrhnutých špeciálne pre malometrážne byty s menšími rozmermi a s efektívnejším využitím priestoru a často aj multifunkčnosťou," poznamenáva Pavlína Šedivá, vedúca marketingu vo firme Sconto Nábytok pre ČR a SR.

Sconto Nábytok a Home Credit v oblasti financovania nákupov na splátky spolupracujú na Slovensku od roku 2010. Za tento čas bolo prefinancovaných vyše 17-tisíc nákupov v celkovej hodnote takmer 15,5 milióna eur.

Nabytok-Sconto-5-X.jpg

Foto: Sconto Nábytok

Podobné články