Viac ako polovica Slovákov zažila už pokus vybieliť im bankový účet

08.07.2025, Michal Račko | Bývanie, ceny, financovanie

Presne 51 percent ľudí na Slovensku má za uplynulých 12 mesiacov skúsenosť s pokusom o krádež peňazí z ich účtu. Prípadov s cieľom vylákať od nich citlivé bankové údaje medziročne výrazne pribudlo, čo deklaruje 47 percent ľudí.

Až 16 percent Slovákov sa osobne stretlo s pokusom okradnúť ich dokonca viac ako desaťkrát za rok. Ako ďalej vyplýva z reprezentatívneho prieskumu pre spoločnosť Home Credit, osem z desiatich oslovených si myslí, že podvody sú premyslenejšie ako v minulosti, podviesť sa však nechali len štyria zo sto účastníkov prieskumu. Rovnaké heslá pre účty na sociálnych sieťach a v internetovom bankovníctve však používa až pätina Slovákov. Najviac pokusov o finančné podvody prichádza mailom, nasledujú SMS a sociálne siete.

11b shutterstock-money-104533877-X.jpg


Rafinované pokusy o podvod

Z roka na rok narastá počet podvodných praktík s cieľom vylákať od ľudí citlivé údaje týkajúce sa ich bankového účtu a okradnúť ich. Takmer polovica Slovákov (47 perc.) sa v prieskume, ktorý realizovala agentúra Ipsos, vyjadrila, že takýchto pokusov je výrazne viac ako vlani. Ďalšia takmer štvrtina hovorí, že ich je trochu viac a 15 perc. to vníma medziročne rovnako. Len šiesti zo sto respondentov si myslia, že podvodov je menej.

Veľavravným ukazovateľom je aj to, že až osem z desiatich Slovákov hovorí, že podľa nich sú podvody rafinovanejšie a sofistikovanejšie ako prv, z toho pre rovných 50 perc. je to tento rozdiel až výrazný.

"Až 16 perc. oslovených sa za uplynulých 12 mesiacov stretlo s pokusom o podvod viac ako desaťkrát, ďalších 14 perc. viac ako päťkrát, viac ako trikrát ďalšia bezmála pätina ľudí a podobný počet bol s rovnými tromi pokusmi o finančný podvod , čo sú naozaj vysoké čísla. Tri a viac podvodných pokusov teda zaznamenali až siedmi z desiatich opýtaných," hodnotí analytik Home Creditu Jaroslav Ondrušek.

Podvody-1-X.jpg


Rizikom sú najmä podvodné e-maily

Keď sa pozrieme na to, akým spôsobom sa snažili podvodníci vylákať od ľudí dôverné informácie, najviac takýchto pokusov bolo prostredníctvom e-mailov, čo uviedlo až 45 perc. ľudí. Nasledovali SMS-ky (33 perc.), sociálne siete (30 perc.), telefonáty (29 perc.), kombináciu viacerých spôsobov spomenulo 14 perc. respondentov. Informácie z prieskumu hovoria o tom, že naprostá väčšina Slovákov sa nenechala nachytať podvodníkmi.

"Väčšina ľudí, a to až dve tretiny, takéto praktiky ignorovala a neposkytli žiadne citlivé údaje. Ďalšia veľká skupina (44 perc.) zablokovala dané telefónne číslo, e-mail či profil. Banku kontaktovalo 13 perc., no a podviesť sa nechali štyria zo stovky Slovákov," približuje J. Ondrušek.

Podvody-2-X.jpg


Čo robiť, ak ste nechtiac prezradili údaje?

Najdôležitejšie je konať čo najrýchlejšie. Pri finančných záležitostiach treba okamžite kontaktovať finančnú inštitúciu a bezpodmienečne sa potom riadiť získanými pokynmi. V týchto prípadoch je rýchlosť skutočne kľúčová, pretože neriedka ovplyvňuje výšku škody spôsobenú podvodníkom.

"Ak ste sa už stali obeťou podvodu, môžete vždy podať trestné oznámenie. Základným aspektom obrany je ostražitosť. Pri nákupoch netreba podliehať klamlivým, na prvý pohľad extra výhodným ponukám či súťažiam, nekonať emotívne, ale vždy s rozvahou," radí Miroslav Zborovský, ombudsman klientov spoločnosti Home Credit.


Heslá pre sociálne siete i banky sa musia líšiť

Dôležitým faktorom v ochrane pred podvodmi vo svete online financií je aj správne využívanie hesiel do internetového a mobilného bankovníctva. "Dôležité je zvoliť si bezpečné heslo a PIN, pre každý účet ich mať určite odlišné a po čase je potrebné ich aj obmieňať," dodáva M. Zborovský.

Podľa vyjadrení respondentov v prieskume majú tri štvrtiny ľudí ku každému jednému účtu, či už na sociálnych sieťach alebo v online bankovníctve, iné heslo. Na druhej strane je tu 20 perc. ľudí, ktorí používajú rovnaké heslá pre viaceré účty. Aspoň raz ročne si heslo v internetovom či mobilnom bankovníctve mení 28 perc. oslovených, rovnaný počet ľudí ho má stále rovnaké a nemení si ho vôbec, štyria z desiatich si ho menia podľa potreby.

Infografika: Home Credit
Ilustračné foto: Shutterstock

Podobné články