Diaľnica D1 nemusí byť hotová ani v roku 2017, pripúšťa NDS

10.04.2012, SITA | Inžinierske stavby

Po hlavnej diaľnici D1 z Bratislavy do Košíc nemusia motoristi plynule jazdiť v celej dĺžke pravdepodobne ani v roku 2017. Pripúšťa to aj Národná diaľničná spoločnosť.

Vzhľadom na prípravu výstavby chýbajúcich úsekov sa tento termín môže podľa predpokladov posunúť na rok 2018 alebo ešte na neskôr.

"Ťažko na to odpovedať. Môžu byť rôzne objektívne príčiny, ktoré môžu predĺžiť termín do roku 2017. Najkritickejší z pohľadu lehoty výstavby bude úsek Turany - Hubová," očakáva Viktória Chomová, investičná riaditeľka Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Pravda, ak sa po ukončení verejného obstarávania začne výstavba takmer 13,5-kilometrového úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala, ktorého súčasťou bude aj 7,5-kilometrový tunel Višňové.

Podľa V. Chomovej je veľmi ťažké stanoviť termín dokončenia diaľnice. "Ešte len obstarávame dodanie dokumentácie na stavebné povolenie na obchvat Prešova. Nemáme vykúpené pozemky a nedokážem garantovať, že v roku 2017 bude tento úsek postavený," poznamenáva.

Dokončenie diaľničného prepojenia západu a východu Slovenska cez Žilinu závisí nielen od času ukončenia súťaže a spustenia prác na úseku pri Žiline s tunelom Višňové. Projektovanie a výstavba sú v tomto prípade plánované na 5,5 roka. Ponuky v obstarávaní plánuje diaľničná spoločnosť otvárať 5. júna. Ak sa súťaž predĺži a práce sa nezačnú v lete, do konca roku 2017 nemusia byť hotové.

Vyhlásenie obstarávania na výstavbu ďalšieho chýbajúceho úseku D1 Turany - Hubová v dĺžke 13,5 kilometra zostáva naďalej otázne pre výhrady Európskej komisie a ochranárov k možným vplyvom stavby na chránené územia prírody Natura 2000. Stavba spomínaného juhozápadného diaľničného obchvatu Prešova sa ešte len pripravuje, pričom tento úsek D1 pravdepodobne nebude v roku 2017 odovzdaný do používania. A bez neho nebude diaľničné prepojenie Bratislavy a Košíc kompletné.

NDS by uvítala, keby pri verejnom obstarávaní diaľničných stavieb bola rozhodujúca ekonomicky najvýhodnejšia ponuka, a nie najnižšia cena, ako je to v súčasnosti.

"Legislatívci by mali v zákone o verejnom obstarávaní na vyhodnocovanie ekonomicky najvýhodnejších ponúk stanoviť na to kritériá a pravidlá. My sme za to, aby sme nevyhodnocovali najnižšiu cenu, ale ekonomicky najvýhodnejšiu ponuku," navrhuje V. Chomová. Podľa nej treba zaviesť pravidlá na to, čo možno započítať do ekonomicky najvýhodnejšej ponuky. Ako dodala, zákon o verejnom obstarávaní má svoje špecifiká a mal by mať jasnejšie ustanovenia.

Podobné články