Razenie tunela Višňové na úseku diaľnice D1 má stáť 80 mil. eur

26.06.2015, ABC-bývanie.sk, SITA | Inžinierske stavby

Náklady na razenie tunela Višňové na diaľnici D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala by mali byť 80 miliónov eur. Tunel má dĺžku 7,5 kilometra, na jeden kilometer má razenie stáť zhruba 10,7 mil. eur.

Višňové po dokončení bude najdlhším cestným tunelom na Slovensku. Na celkovej zmluvnej cene 409,8 mil. eur (bez DPH) výstavby úseku D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala v dĺžke 13,5 kilometra majú náklady na razenie tunela podiel 19,5 percenta. Potvrdil to zastupujúci projektový manažér v taliansko-slovenskom stavebnom združení Salini Impregilo S.p.A. - Dúha, a.s., Prešov, Milín Kaňuščák.

"Ak sa nezmení rozsah predmetu diela, zmluvná cena je záväzná," hovorí M. Kaňuščák. Výstavba diaľnice medzi Žilinou a Martinom sa oficiálne rozbehla pred rokom a podľa zmluvy má trvať ešte 4,5 roka, teda do konca roku 2019. "Práce sú v súlade s harmonogramom a je teda predpoklad ich ukončenia v zmluvnom termíne," poznamenáva zástupca zhotoviteľa. Razenie tunela Višňové, v ktorom stavbári vyrazili prvých sto metrov v predstihu za deväť dní, bude pokračovať ešte 30 mesiacov, čiže do konca roku 2017.

Tunel-Visnove-Doprastav-X.jpg

Tunel-Visnove-Sita-1-X.jpg

 V tuneli Višňové je zatiaľ vyrazená prieskumná štôlňa. Je dlhá 7,48 kilometra, v rokoch 1998-2002 ju vyrazila spoločnosť Doprastav.


 

Časť diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala bez tunela Višňové bude dlhá šesť kilometrov a mala by tak stáť 329,8 mil. eur. Je to v prepočte na jeden kilometer približne 55 mil. eur, resp. 80,5 perc. z celkovej ceny diaľnice. Zmluvná cena za vybudovanie diaľnice predstavuje zhruba 45 perc. z pôvodných odhadov štátnej expertízy vo výške 900 mil. eur (bez DPH).

Optimálna cena výstavby diaľnice by podľa odborníkov mala predstavovať priemerne 10 mil. eur na kilometer. Závisí to od technickej náročnosti diela a podmienok v teréne. Na spomínanom úseku D1 sa ráta dovedna so 149 stavebnými objektmi vrátane siedmich mostov v celkovej dĺžke 2,6 kilometra. Protihlukové steny by mali mať dĺžku 871 metrov.

V tuneli Višňové je zatiaľ kompletne vyrazená prieskumná štôlňa. Je dlhá 7,48 kilometra, v rokoch 1998-2002 ju vyrazila spoločnosť Doprastav, a.s. Prieskumná štôlňa je v strede profilu južnej tunelovej rúry hlavného tunela a po jej prerazení sa dobuduje na únikovú štôlňu pre tunel vedený v severnej rúre, uvádza Doprastav na svojej internetovej stránke.

Zo strany západného portálu – od Višňového, bola štôlňa razená klasickou, tzv. novou rakúskou tunelovacou metódou. Na úseku dlhom 3,118 kilometra sa vyrazilo celkovo 42 700 m³ rúbaniny, z toho 8 200 m³ dovrchne a 34 500 m³ úpadne, spresňuje Doprastav. Z východnej strany – od Dubnej Skaly, sa na základe predpokladanej geológie razilo kontinuálne, komplexne mechanizovaným raziacim zariadením ATB 35 HA s priemerom vŕtacej hlavy 3,5 metra. Na úseku dlhom 4,362 kilometra sa vyrazilo 42-tisíc m³ horniny.

Foto: Doprastav, SITA

Podobné články