Špeciálna technológia na mostoch úseku D1 Dubná Skala - Turany

20.08.2015, Oľga Gluštíková | Inžinierske stavby

Počas výstavby diaľničných mostov nedávno otvoreného úseku D1 Dubná Skala - Turany sa na Slovensku prvýkrát použila špeciálna technológia. Ide o automat na natavovanie izolácie.

Diaľničný úsek úseku D1 Dubná Skala - Turany odovzdali do prevádzky 10. júla 2015. Stavbári tu nasadili technológiu, ktorá sa osvedčila aj vo Francúzsku na izolovanie mostoviek na mostoch Millau (65-tisíc m²), Maine (11-tis. m²) či Viaduc de l'Anguienne (5,2-tis. m²).

Ide o automat na natavovanie izolácie, ktorým sa doteraz aplikovalo vyše pol milióna metrov štvorcových hydroizolácií na mostoch v Európe. "V oblasti hydroizolácií sa snažíme prinášať na slovenský trh nové materiály aj aplikačné novinky. Jednou z nich je spomínaný stroj na natavovanie asfaltovaného pása Supermost," vysvetľuje Rastislav Šmehyl, obchodný riaditeľ spoločnosti Icopal, a.s., Štúrovo.

Icopal-dialnica-1-X.jpg

 Aplikácia asfaltovaného pása Supermost strojom na D1 Dubná Skala - Turany


 

Stroj ušetril stavbárom čas

Termíny výstavby diaľničných mostov na úseku D1 Dubná Skala - Turany súrili a aplikácia izolácie automatickým strojom výrazne ušetrila stavbárom čas aj peniaze. Nasadenie špeciálneho mechanizmu umožnilo zvýšiť rýchlosť realizácie.

Pred začiatkom zhotovenia izolačného systému s názvom Supermost 2 musela byť na vopred pripravenom povrchu mostovky aplikovaná pečatiaca vrstva z epoxidovej živice. Na takto pripravený podklad sa následne strojom natavila hydroizolácia.

"Išlo o 5,5 milimetra hrubý asfaltovaný pás vyrobený zo zmesi asfaltov modifikovaných elastomérmi s minerálnym plnivom, s nosnou vložkou z polyesterového vlákna s vysokou rozťažnosťou," hovorí R. Šmehyl.

Asfaltovaný pás natavoval na povrch mostovky špeciálny stroj obsluhovaný prostredníctvom dvoj- až trojčlennej posádky. Ten umožňuje použitie jumbo rolí asfaltovaného pása. To znamená, že hydroizolačný pás sa do stroja dodal v návine 1 m x 45 m. "Kvalita natavenia strojom je potom oveľa vyššia, ako keby sa hydroizolácia natavovala ručne PB horákom. Vzniká totiž minimum priečnych spojov v izolácii mosta," pokračuje obchodný riaditeľ Icopalu.

Icopal-dialnica-2-X.jpg

 Asfaltovaný pás sa do stroja dáva v návine 1 m × 45 m


Icopal-dialnica-3-X.jpg

 Asfaltovaný pás Supermost natavuje tento stroj od spoločnosti Icopal


Icopal-dialnica-4-X.jpg

 Detail stroja od Icopalu


 

Vyššia kvalita natavenia pásov

Na diaľničnom moste stroj natavoval asfaltovaný pás čistým propánom, a to rovnomerne po celej jeho šírke a dĺžke. "Denne možno týmto spôsobom – v závislosti od počasia, aplikovať až tisíc metrov štvorcových hydroizolácie a podstatne tak urýchliť kladenie asfaltovaných pásov," potvrdzuje R. Šmehyl. Použitie automatu skrátilo čas realizácie prác a výrazne znížilo počet ľudí potrebných na stavenisku.

Stroj rovnomerne roztaví asfaltovaný pás v celej ploche pomocou siedmich horákov. Na lepšie spojenie hydroizolácie k podkladu slúžia dva nezávislé prítlačné valce, ktoré sú súčasťou stroja a skladajú sa z 23 nezávislých valčekov. Tie rovnomerne valcujú, a tým pritláčajú celú natavovanú plochu asfaltovaného pásu k podkladu. Vzniká dokonalé a rovnomerné spojenie bez možnosti vzniku zle nataveného pása ľudským faktorom.

"Asfaltovaný pás Supermost, ktorý sa natavuje strojom alebo ručne, zvyšuje kvalitu mostov, predlžuje ich životnosť a šetrí finančné prostriedky," dodáva R. Šmehyl. Pás na báze SBS modifikácie disponuje rozmerovou stabilitou, odolnosťou proti stlačeniu, ale aj výbornou priľnavosťou a vodotesnosťou. Dokáže odolávať vysokým aj nízkym teplotám, znáša extrémne mechanické zaťaženie i pôsobenie agresívnych chemických látok používaných pri zabezpečovaní údržby a zjazdnosti ciest.

Icopal-dialnica-5-X.jpg

 Kvalita natavenia strojom je oveľa vyššia ako pri bežnom postupe


Icopal-dialnica-6-X.jpg

 Pohľad na asfaltovaný pás Supermost aplikovaný ručne


Icopal-dialnica-7-X.jpg

 Na porovnanie – ručná aplikácia hydroizolácie


 

Foto: Icopal

Podobné články