Stavbári dnes prerazili tunel Svrčinovec na D3 na Kysuciach

23.06.2015, SITA | Inžinierske stavby

Západný a východný portál tunela Svrčinovec na rozostavanom úseku diaľnice D3 Svrčinovec - Skalité na Kysuciach sú už prepojené. D3 je hneď po D1 najvyššou diaľničnou prioritou terajšej vlády.

Stavbári po deviatich mesiacoch dokončili dnes razenie tunelovej rúry zo západnej strany na východ. Tunel Svrčinovec s dĺžkou 420 metrov bude jednorúrový s obojsmernou premávkou a leží na začiatku vyše 12 kilometrov dlhého úseku D3, niekoľko metrov za križovatkou Svrčinovec.

Minister dopravy Ján Počiatek pri príležitosti prerazenia tunela Svrčinovec dnes povedal, že práce na jednom z najťažších diaľničných úsekov, ktoré sa momentálne na Slovensku stavajú, pokračujú podľa plánu. "Potvrdením je aj prerazenie tunela Svrčinovec," vyhlásil minister. "Tento úsek nie je jediný, ktorý na diaľničnom spojení s Poľskom staviame. V plnom prúde sú aj práce na úseku D3 Žilina, Strážov - Žilina, Brodno a ďalšie prídu na rad v nasledujúcich rokoch," dodal J. Počiatek.

Svrčinovec-tunel-Doprastav-1-X.jpg

Diaľnica D3 je hneď po D1 najvyššou diaľničnou prioritou dnešnej vlády. Ministerstvo dopravy informovalo, že má mimoriadny význam nielen pre región Kysúc, ale pre celé severozápadné Slovensko. "Spojením tejto lokality s perspektívnymi regiónmi južného Poľska a okolím Ostravy sa celá táto oblasť zatraktívni pre investorov. Z medzinárodného hľadiska táto cesta výrazne prispeje k diaľničnému prepojeniu krajín strednej Európy v severojužnom smere od Baltického mora až po Stredomorie," uviedol rezortný hovorca Martin Kóňa.

Výstavba D3 Svrčinovec - Skalité sa začala koncom roku 2013 a ukončená by mala byť v októbri 2016. Zmluvná cena prác je 329,9 milióna eur (bez DPH). Celková výška nenávratného finančného príspevku z rozpočtu Európskej únie je 272 mil. eur. Tento projekt je financovaný v dvoch fázach z Operačného programu Doprava 2007-2013 a z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014-2020. Žiadosť o nenávratný finančný príspevok na tento úsek už ministerstvo dopravy zaslalo na schválenie do Bruselu.

Vybudovanie D3 Svrčinovec - Skalité, vrátane 420-metrového tunela Svrčinovec a 900-metrového tunela Poľana, bude mať podľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) význam z hľadiska tranzitnej medzištátnej dopravy medzi Slovenskom a Poľskom. "Odľahčí sa oravský hraničný priechod Trstená, ako aj priechod Svrčinovec, kadiaľ prechádzajú vozidlá nad 7,5 tony smerujúce z Kysúc nielen do Poľska, ale aj do Českej republiky," spresnila hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.

Výstavbu úseku D3 na Kysuciach realizuje združenie firiem Váhostav - SK, Doprastav, Strabag a Metrostav SK. V regióne okolo Žiliny v súčasnosti pokračujú práce na šiestich diaľničných tuneloch. Na diaľničnom ťahu D3 zo Žiliny do Poľska sú to tunely Považský Chlmec, Poľana a Svrčinovec, na diaľnici D1 Ovčiarsko, Žilina a Višňové.

Foto: Doprastav

Podobné články