Úsek Turany - Hubová na D1 majú posúdiť do troch mesiacov
Výsledky dodatočného posudzovania vplyvov pripravovanej stavby úseku D1 Turany - Hubová na životné prostredie by mali byť podľa ministra dopravy Jána Počiatka známe do dvoch až troch mesiacov.
Od následného stanoviska Európskej komisie bude závisieť, či sa 13,5-kilometrová diaľnica medzi Martinom a Ružomberkom bude stavať povrchovým variantom s tunelmi Havran a Rojkov, alebo po novej podzemnej trase cez tunel Korbeľka. Druhá možnosť by znamenala oddialenie spustenia stavby diaľnice o niekoľko rokov."Ak tento projekt komisia neschváli, nie je možné financovať ho z eurofondov a nastala by obrovská komplikácia. Je jasné, že štátny rozpočet v tomto okamihu na to peniaze nemá," hovorí J. Počiatek. Uvažované rozdelenie diaľnice Turany - Hubová na dva úseky je podľa neho možné až po stanovisku Európskej komisie.
Minister na „katastrofu“ radšej nemyslí
Podľa ministra je potrebné počkať na výsledky posudzovania vplyvov na životné prostredie, aby bolo jasné, kadiaľ cesta povedie, a až potom bude možné hovoriť o možnom rozdelení úseku pre financovanie jeho časti z eurofondov v tomto programovom období.
J. Počiatek verí, že posudzovanie vplyvov diaľnice na chránené územia prírody Natura 2000 dopadne dobre, pretože inak to podľa neho bude "katastrofa" z pohľadu dokončenia diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami.
Prepojenie západu a východu Slovenska po diaľnici cez Žilinu je pre ministerstvo dopravy naďalej hlavnou prioritou vo výstavbe diaľnic. Podľa prípravy a výstavby chýbajúcich úsekov D1 medzi Žilinou a Prešovom sa po ucelenej diaľnici nebude jazdiť skôr ako v roku 2018. Ďalším problémom je podľa ministra zanedbaná príprava výstavby juhozápadného obchvatu Prešova.
V hre je aj rozdelenie úseku na dve časti
Ak Brusel rozhodne v prospech povrchovej trasy úseku Turany - Hubová, ktorú presadzuje rezort dopravy, diaľnica by mohla byť rozdelená na dve časti. V takomto prípade by mohla byť výstavba úseku Turany - Kraľovany financovaná zo zdrojov Európskej únie ešte v tomto programovom období. Ďalší úsek Kraľovany - Hubová by bol financovaný z eurofondov v nasledujúcom období 2014 až 2020.
Ak dá komisia za pravdu ochranárom, ktorí navrhujú novú trasu s tunelom Korbeľka, príprava výstavby diaľnice by sa musela začať odznova, čo by spôsobilo oddialenie jej spustenia o niekoľko rokov.
Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline Ľubomír Palčák odhaduje, že ak by sa diaľnica Turany - Hubová nemohla stavať podľa povrchového variantu, znamenalo by to predĺženie budovania o štyri až päť rokov.
Prevahu majú zatiaľ skôr ochranári
"Keby sa nedalo pokračovať v tomto zámere, bolo by to veľmi zlé. Bolo by treba uvažovať o ďalšom variante, ktorý je len v štádiu prípravy, a stratíme ďalšie roky pri dokončení diaľnice D1," hovorí Ľ. Palčák. Museli by sa dokončiť projekty, vykúpiť pozemky a pripraviť súťaž na výstavbu novej trasy.
Všetky chýbajúce úseky majú podľa riaditeľa VÚD pre dokončenie D1 medzi Bratislavou a Košicami svoj význam. Tvrdí, že iba súvislá diaľnica môže priniesť očakávaný ekonomický benefit. Ľ. Palčák sa nazdáva, že štát v otázke posudzovania vplyvov diaľnice na životné prostredie ťahá za kratší koniec a environmentálne organizácie majú zatiaľ skôr prevahu.
"Nemyslím si, že by sa diaľnice mali stavať bez zváženia enviroúčinkov. Je to dôležité, ale je potrebné hľadať určitý kompromis. Som presvedčený, že aj variant, ktorý je na stole, môže ku kompromisu napokon dospieť, aby sme čo najskôr mohli tento úsek stavať a dodržali aj určité environmentálne zásady," dodáva Ľ. Palčák. Podľa neho sa v tejto veci stratil čas, pričom očakával, že ministerstvo dopravy dosiahne lepšie výsledky.