Výstavba úsekov D4 a R7 v okolí Bratislavy postupne napreduje

30.04.2019, SITA | Inžinierske stavby

Výstavba úsekov diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy v dĺžke 59 kilometrov v rámci PPP projektu postupne napreduje. O postupe prác dnes informoval zhotoviteľ stavby.

Najskôr by mali byť dokončené dva z troch plánovaných úsekov R7 na trase Ketelec - Dunajská Lužná - Holice v dĺžke zhruba 26 kilometrov, a to predbežne na jar 2020. Úsek R7 Bratislava, Prievoz - Ketelec v dĺžke vyše 6 kilometrov by mal byť hotový neskôr.

D4-R7-vystavba--Lukac-Tomas-1-X.jpg

O priebehu výstavby dnes informovali zástupcovia hlavného zhotoviteľa, spoločnosti D4R7 Construction, s.r.o., ktorú tvoria španielska firma Ferrovial Agroman a rakúsky Porr Bau. Úseky D4 Bratislava, Jarovce - Ivanka, sever (vrátane súmostia cez Dunaj) - Bratislava, Rača v dĺžke 27 kilometrov by mali byť hotové až po roku 2020, čo bol pôvodne plánovaný termín dokončenia stavby D4 a R7. Ide o najväčšiu trvajúcu dopravnú stavbu v strednej Európe.


Práce na dunajskom súmostí

Celé dunajské súmostie zo štyroch nadväzujúcich mostov by malo byť vybudované predbežne v roku 2021. Najviac pokročili práce na najdlhšej časti súmostia, na východnom predmostí, ktoré vedie cez ľavostrannú hrádzu a Biskupické rameno. Z plánovaných 1 250 metrov tohto predmostia stavbári zhotovili 350 metrov, teda päť mostných polí, vďaka mohutnej výsuvnej skruži, jedného z najväčších takýchto zariadení na svete.

"Nosná konštrukcia východného a západného predmostia je budovaná jedinečnou technológiou za pomoci výsuvnej skruže s rozpätím polí 70 metrov. Na výstavbu dunajského súmostia boli pre tento projekt vyrobené dve takéto skruže," uviedol projektový a technický manažér D4R7 Construction José Vicente Candel.

Každá skruž spolu s debnením váži 1 300 ton, je dlhá 140 metrov, vysoká 30 a široká 20 metrov vo fáze betonáže a 31 metrov počas presunu. "Takáto technológia bola na Slovensku použitá doteraz iba jediný raz," dodal J. V. Candel s tým, že toto zariadenie obsluhuje desať pracovníkov.

D4-R7-vystavba--Lukac-Daniela-3-X.jpg


Najväčší mostný objekt, ktorý sa teraz stavia v SR

Na západnom predmostí, ktoré v dĺžke 785 metrov premostí pravostrannú hrádzu a Jarovecké rameno, sa pracuje na druhom z 12 polí nosnej konštrukcie. Hlavné mosty majú takmer dokončenú spodnú stavbu. Na moste cez veslársku dráhu (470 metrov) začali stavať nosnú konštrukciu a na moste cez Dunaj (430 metrov) ju začnú budovať v najbližších dňoch.

"Podobná výsuvná skruž, ako je táto, už bola na Slovensku použitá, ale nie v takomto rozsahu. Trojkilometrové dunajské súmostie je najväčším mostným objektom na Slovensku v súčasnosti vo výstavbe a aj v európskom regióne je to najväčší most," povedal koordinátor projektovania, resp. odborný konzultant D4R7 Construction Ľudovít Naď. Nie je podľa neho celkom obvyklé, že oba smery diaľnice budú na jednej mostnej konštrukcii. Celková šírka bude 35 metrov, teraz je prvej fáze vyhotovených 14,3 metra.


Desiatky kamiónov s výsuvnou skružou

"Do začiatku budúceho roku by mala byť hotová prvá etapa nosnej konštrukcie v šírke 14,3 metra a potom následne druhá etapa, keď sa budú monolitické konzoly zhotovovať s prefabrikovanými, lokálnymi vzperami. Do polovice budúceho roku by mala byť nosná konštrukcia dokončená. Celé súmostie je plánované v roku 2021," predpokladá Ľ. Naď.

Stavebné povolenia pre koncesionára boli podľa neho zabezpečené so značným oneskorením, čo sa premietne aj v dokončení stavby. "Nie sme si vedomí iných väčších vážnych prekážok," dodal Ľ. Naď.

Výsuvná skruž bola vyrobená v Turecku, na Slovensko ju doviezli na niekoľkých desiatkach kamiónov, tu bola zmontovaná. Plánovaný je dvojtýždňový pracovný cyklus na jedno 70-metrové mostné pole. "Teraz sme v piatom poli a ešte nemáme dosiahnutú takúto rýchlosť vinou viacerých faktorov, jedným z nich sú klimatické podmienky, ktoré neboli doteraz najpriaznivejšie," poznamenal Ľ. Naď.

Foto: Tomáš Lukáč, Daniela Lukáčová

Podobné články