Tranzit v Bratislave z Prístavného mosta odklonili na obchvat

06.03.2025, Petra Poláčiková | Mestá, obce, regióny

Ministerstvo dopravy a Národná diaľničná spoločnosť odbremeňujú Bratislavu od tranzitnej dopravy v smere na Žilinu. Intravilánom hlavného mesta SR prechádza dnes už menej kamiónov.

V noci z utorka 4. marca na stredu 5. marca t.r. sa v Bratislave rozmiestnili desiatky dopravných značiek, ktoré usmerňujú tranzit už z diaľnice D2 (Pečňa-Petržalka) na D4 a následne na križovatku D1/D4. Tým sa tranzitujúce nákladné vozidlá odklonia z mimoriadne frekventovaného Prístavného mosta.

Tranzit-BA-1-X.jpg


Úľava pre Bratislavu

Vďaka presmerovaniu tranzitnej dopravy smerujúcej na Žilinu mimo intravilánu Bratislavy sa postupne zjednoduší aj dopravná situácia na obchádzkovej vetve D1 v smere z Bratislavy.

Odklonenie nákladnej dopravy, ktorá len prechádza Bratislavou, je možné vďaka investíciám do križovatky D1/D4. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) v decembri 2024 otvorila vetvy diaľnic D1 a D4 pri Bratislave, vďaka ktorým sa vozidlá môžu priamo napojiť z D4 od Jaroviec na D1 v smere na Trnavu a naopak, z D1 v smere od Trnavy na diaľnicu D4.

Tranzit-BA-2-X.jpg

Vďaka otvoreniu nových diaľničných vetiev už dnes obchvat D4/R7 pohlcuje celý medziročný nárast nákladnej dopravy, ktorý by za iných okolností ešte viac zaťažil bratislavský Prístavný most. Intravilánom hlavného mesta SR už teraz denne prechádza v priemere až o 570 kamiónov menej oproti obdobiu, keď prepojenie D1/D4 nebolo otvorené.


Trvalé riešenie

Podľa nových pravidiel by cez bratislavský Prístavný most mali prechádzať iba tie vozidlá nad 3,5 tony, ktoré slúžia na zásobovanie. Tranzitná doprava je odklonená z D2 (Pečňa-Petržalka) na D4 a následne sa tranzitujúce vozidlá dostanú na D1 prostredníctvom novootvorenej vetvy z D4 v križovatke D1/D4.

Tranzit-BA-3-X.jpg

"Na osadení nového dopravného značenia sa pracovalo v nočných hodinách, keď je doprava na tomto úseku pokojnejšia. Za jednu noc sme umiestnili vyše 55 dopravných značení bez zásadného obmedzenia dopravy. Odklonenie tranzitu z Prístavného mosta tak zostane už trvalým riešením," vysvetľuje predseda predstavenstva a generálny riaditeľ NDS Filip Macháček. Vylúčenie tranzitnej dopravy je bežné vo väčšine veľkých európskych miest.

Foto: Národná diaľničná spoločnosť

Podobné články