J. Počiatek nehodlá zasahovať do začatých diaľničných súťaží

08.05.2012, SITA | Správy zo stavebníctva

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja podľa jeho nového šéfa Jána Počiatka neplánuje nijako zasahovať do žiadnych už začatých diaľničných obstarávaní a počká na ich výsledky.

Rezort chce postupovať podľa očakávaného zaktualizovaného harmonogramu výstavby diaľnic. Minister dopravy dúfa, že súťaž na výstavbu úseku D1 s tunelom Višňové sa nebude v budúcnosti žiadnym zásadným spôsobom komplikovať, aby sa teda mohlo čo najskôr začať stavať.

"Keď budeme mať hotový zaktualizovaný plán výstavby, z toho jasne vyplynie, ktoré úseky sú najhorúcejší kandidáti ešte na toto programové obdobie čerpania eurofondov a ktoré z nich už budú musieť byť financované z budúceho," povedal J. Počiatek. Pripomenul, že nie je možné financovať jeden projekt z peňazí v rámci dvoch rozličných programových období.

Najviac otáznikov podľa ministra visí nad pripravovaným úsekom diaľnice D1 Turany - Hubová. Nie sú totiž stále celkom vyriešené vplyvy tejto stavby na chránené územia prírody a očakáva sa rozhodnutie Európskej komisie. "Je to podľa môjho názoru v tomto okamihu najkritickejší úsek z pohľadu budúcnosti. Veľa vecí ovplyvní to, ako dopadne doplňujúce posudzovanie vplyvov na životné prostredie v polovici tohto roku," uviedol J. Počiatek.

Pokiaľ ide o stanovisko Európskej komisie k spomínanému úseku diaľnice, minister je optimista. Ministerstvo podľa neho urobí všetko pre to, aby rozhodnutie bolo pozitívne.
"Ale je to veľký otáznik. Treba uznať, že táto agenda bola dlhodobo zanedbaná a teraz sa dostala až do tohto štádia. Pokiaľ nebude stanovisko pozitívne, komplikácie budú oveľa väčšie ako očakávaná aktualizácia súčasného plánu výstavby diaľnic," poznamenal J. Počiatek. Bude podľa neho potrebné zapracovať doň všetky najnovšie poznatky.

Minister predpokladá, že v príprave úseku Turany - Hubová môže byť radikálna zmena. Tento úsek označil za prioritu, o čom svedčí, že už začal fungovať koordinačný tím medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) a ministerstvom.

"Ten pracuje na tom, aby environmentálne posúdenie bolo vo finále priaznivé. Navrhnuté kompenzačné opatrenia, ktoré bude potrebné realizovať – a je samozrejmé, že nejaké budú musieť byť – môžu ovplyvniť trvanie výstavby tohto úseku. Je otázka, z ktorého programového obdobia bude primárne aj jeho financovanie," dodal J. Počiatek.

Pre financovanie výstavby časti diaľnice Turany - Hubová z eurofondov ešte v tomto programovom období sa uvažuje nad jej rozdelením na dva úseky. Minister dopravy to považuje takisto za najlogickejšiu verziu, podmienkou však je, aby environmentálne posudzovanie vplyvov stavby dopadlo úspešne.

V takom prípade by mohol byť ľahší úsek Turany - Kraľovany financovaný už v terajšom období čerpania eurofondov a technicky náročnejší úsek s tunelmi Kraľovany - Hubová až v tom ďalšom.

Podobné články

  • Výstavba diaľnic sa má urýchliť, parlament schválil novelu zákona

    D2-malacky-sk-2-X.jpg

    Príprava a výstavba diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku by mala byť rýchlejšia a efektívnejšia. Umožní to novelizácia zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá, ktorej návrh dnes schválila Národná rada SR.

  • Prieskum o angažovanosti politikov v segmente obnovy budov

    Budovy-obnova-2-X.jpg

    Platforma Budovy pre budúcnosť a jej deväť členských združení hodnotili angažovanosť politikov v segmente obnovy budov. Ocenili najmä prezidentku Zuzanu Čaputovú, ako aj legislatívne návrhy či činnosť inštitúcií.

  • Dôležité kroky a opatrenia na posilnenie bezpečnosti na stavbe

    Shutterstock_1895805895-stavba-2-X.jpg

    Stavenisko je jedným z najrizikovejších miest na prácu. Nič na tom nezmenili ani moderné stroje, digitálna technika či rozsiahle opatrenia na predchádzanie nehodám. Ustavičné zmeny pracovného prostredia, nepredvídateľné poveternostné podmienky a vysoká fyzická záťaž zvyšujú riziko úrazov a zdravia.

  • Na železniciach chce štát za desať rokov investovať 5 mld. eur

    Zeleznice-infram-2-X.jpg

    Strategický dokument informujúci, kde chce štát investovať na železniciach počas najbližších desiatich rokov, zverejnilo dnes Ministerstvo dopravy a výstavby SR na svojej webovej stránke.

  • V digitalizácii musí slovenské stavebníctvo urobiť ďalší krok

    55c-shutterstock_627164012-2-X.jpg

    Kedysi sektor výstavby spravil veľký krok, keď prešiel z rysovacích dosiek na projektovanie CAD. Aby slovenské stavebníctvo bolo konkurencieschopné a efektívne, musíme urobiť ďalší krok.

  • Dánsko môže byť inšpiráciou, ako naštartovať zelenú transformáciu

    Kodan-Nordhavn-5-X.jpg

    Ambicióznosť sa vypláca. Ukazuje to dánsky prístup k udržateľnej výstavbe, ktorý by mohol byť inšpiráciou aj pre investície do obnovy budov v rámci Plánu obnovy a odolnosti. Presvedčili sa o tom aj účastníci nedávnej prezidentskej delegácie z radov odborníkov na udržateľnú výstavbu na oficiálnej návšteve Dánskeho kráľovstva.