Švajčiarsky súd rozhodol v kauze výstavby tunela Branisko

31.07.2015, SITA | Správy zo stavebníctva

Švajčiarsky súd rozhodol v prípade súvisiacom s kauzou diaľničného tunela Branisko. Výstavba tunela dlhého takmer päť kilometrov na diaľnici D1 na východe Slovenska sa začala v roku 1996.

Ako dnes informoval portál aktuálne.sk, súd uznal zástupcu švajčiarskej firmy Erga Suisse Jána G. vinným z nepoctivej správy majetku a daňového podvodu a odsúdil ho na desať mesiacov s podmienečným odkladom na dva roky. Vo zvyšnej časti obžaloby ho súd oslobodil a ďalšie stíhania zastavil.

Do kauzy sú podľa portálu zapletení traja bývalí manažéri Slovenskej správy ciest (SSC) z čias vlády Mikuláša Dzurindu. Už sedem rokov čelia obvineniu zo založenia zločineckej skupiny, z podvodu a legalizácie príjmu z trestnej činnosti.

Švajčiari viedli trestné konanie voči Jánovi G. sčasti za identické skutky, z ktorých sú obvinení aj traja Slováci, niektoré výroky sa teda týkajú aj ich, tvrdí aktuálne.sk. Súd podľa tohto zdroja zastavil konanie vo veci podplácania, daňového deliktu, nepoctivej správy majetku, podplácania cudzích verejných činiteľov.

V rozsudku sa konštatuje, že peniaze Slováci z účtu firmy Ganir dočasne previedli na svoje účty a tie v roku 2006 vrátili na účet tejto firmy. "Švajčiarsky súd tiež konštatoval, že obvinení Slováci nijako neovplyvňovali proces zaradenia subjektov do systému subdodávateľov spoločnosti ZPA Křížik vo vzťahu k výstavbe tunela Branisko," dodal portál.

Branisko-railweb-sk-1-X.jpg

 Výstavba tunela Branisko v dĺžke 4 975 metrov na diaľnici D1 na východe Slovenska sa začala v roku 1996, otvorili ho v roku 2003


 

Peniaze tiekli do Švajčiarska

SSC si v apríli 1998 objednala od firmy ZPA Křížik vybavenie tunela Branisko. Keďže spoločnosť nebola schopná splniť zmluvu a zhotoviť elektromechanické zariadenia pre stavbu, poverila tým v júni 2001 subdodávateľa – Erga Suisse a Nay Partner.

Dušan M., Roman V. a Valerián H. podľa vyšetrovateľa slovenskej Národnej kriminálnej agentúry (NAKA) mali ako riadiaci pracovníci SSC spolu s Jánom G. cez nastrčenú firmu ZPA Křížik vystavovať fiktívne faktúry. Podozriví sú aj z toho, že zvyšovali cenové ponuky, a tak podvodne získali peniaze, ktoré potom končili na ich osobných účtoch vo švajčiarskych bankách.

Na účet Romana V. sa takto podľa aktuálne.sk dostalo 664-tisíc eur, Dušan M. si prilepšil o 86-tis. eur a na účet Valeriána H. pribudlo 143-tis. eur. Peniaze sa podľa vyšetrovateľa pokúsili následne previesť na tretie osoby. Roman V. priznal, že na jeho účte sa objavili peniaze, ale poslal ich naspäť odosielateľovi ešte pred tým, ako ho polícia obvinila. Ján G. mu vraj peniaze poslal, lebo si chcel vo Švajčiarsku znížiť daňový základ.


Predraženie zistil aj NKÚ

Vyšetrovateľ podal v lete 2013 návrh na podanie obžaloby z tunelovania Braniska na šiestich ľudí vrátane spomínaných bývalých troch manažérov SSC. Úrad špeciálnej prokuratúry vlani v septembri vrátil vec vyšetrovateľovi na došetrenie. Mal doplniť dokazovanie o znalecké posudky, výsluchy svedkov a vyjadrenia.

"Nie je možné sa k tomu vyjadriť, pretože nevieme, pre aké skutky je stíhaný obvinený v trestnej veci vedenej vo Švajčiarsku," odpovedala na otázku, ako ovplyvní ďalšie vyšetrovanie prípadu švajčiarsky rozsudok, hovorkyňa Úradu špeciálnej prokuratúry Jana Tökölyová.

Výstavba tunela Branisko v dĺžke 4 975 metrov na diaľnici D1 na východe Slovenska sa začala v roku 1996. Vtedajší predseda vlády M. Dzrurinda a minister dopravy Pavol Prokopovič tunel otvorili v roku 2003. Cena za výstavbu tunela sa niekoľkokrát zvyšovala, predraženie konštatoval aj Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ).

Na možné tunelovanie Braniska upozornila Slovenská informačná služby v roku 2004. Polícia vzápätí začala vyšetrovanie a v roku 2006 sa o prípad začala zaujímať i švajčiarska polícia. Polícia obvinila predstaviteľov SSC v roku 2008, švajčiarska prokuratúra podala v roku 2012 na súde v Bellinzone návrh na obžalobu a obvinila Jána G.

Foto: railweb.sk

Podobné články

  • Výstavba diaľnic sa má urýchliť, parlament schválil novelu zákona

    D2-malacky-sk-2-X.jpg

    Príprava a výstavba diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku by mala byť rýchlejšia a efektívnejšia. Umožní to novelizácia zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá, ktorej návrh dnes schválila Národná rada SR.

  • Prieskum o angažovanosti politikov v segmente obnovy budov

    Budovy-obnova-2-X.jpg

    Platforma Budovy pre budúcnosť a jej deväť členských združení hodnotili angažovanosť politikov v segmente obnovy budov. Ocenili najmä prezidentku Zuzanu Čaputovú, ako aj legislatívne návrhy či činnosť inštitúcií.

  • Na železniciach chce štát za desať rokov investovať 5 mld. eur

    Zeleznice-infram-2-X.jpg

    Strategický dokument informujúci, kde chce štát investovať na železniciach počas najbližších desiatich rokov, zverejnilo dnes Ministerstvo dopravy a výstavby SR na svojej webovej stránke.

  • V digitalizácii musí slovenské stavebníctvo urobiť ďalší krok

    55c-shutterstock_627164012-2-X.jpg

    Kedysi sektor výstavby spravil veľký krok, keď prešiel z rysovacích dosiek na projektovanie CAD. Aby slovenské stavebníctvo bolo konkurencieschopné a efektívne, musíme urobiť ďalší krok.

  • Dánsko môže byť inšpiráciou, ako naštartovať zelenú transformáciu

    Kodan-Nordhavn-5-X.jpg

    Ambicióznosť sa vypláca. Ukazuje to dánsky prístup k udržateľnej výstavbe, ktorý by mohol byť inšpiráciou aj pre investície do obnovy budov v rámci Plánu obnovy a odolnosti. Presvedčili sa o tom aj účastníci nedávnej prezidentskej delegácie z radov odborníkov na udržateľnú výstavbu na oficiálnej návšteve Dánskeho kráľovstva.

  • Stavebný softvér sa môže naučiť používať každý, výhody sú zjavné

    76c-shutterstock_1039121731-2-X.jpg

    Digitalizácia v stavebníctve postupuje na Slovensku pomaly. Jednou z najčastejších príčin je obava pracovníkov z novej technológie. Používanie softvéru na stavbu a údržbu budov, ako je napríklad PlanRadar, je však v skutočnosti jednoduchšie, ako by sa mohlo zdať. Úspora a efektívnosť, akú softvér prináša do stavebných aj údržbárskych procesov, je pritom vysoká.