Úsek D1 pri Žiline s tunelom Višňové dostavia skupina Skanska

03.02.2021, SITA | Správy zo stavebníctva

Vo verejnom obstarávaní na dobudovanie diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala s tunelom Višňové dlhým 7,5 kilometra uspela stavebná skupina Skanska.

Skanska predložila spomedzi troch prihlásených uchádzačov do súťažného dialógu najlepšiu ponuku, zároveň je aj dobre oboznámená s aktuálnou havarijnou situáciou samotného tunela. Úsek dokončí za zmluvnú cenu 254,83 milióna eur do konca roku 2023. Informoval o tom dnes minister dopravy a výstavby Andrej Doležal s tým, že projekt je financovaný z európskych zdrojov.

D1-Visnove-stavba-2-X.jpg

"Višňové bude! Spadol mi obrovský kameň zo srdca, lebo stavbu prevezme renomovaný, zodpovedný a skúsený zhotoviteľ. Od podpísania zmluvy nás delia už len dni, potom firma prevezme stavenisko a do pár mesiacov sa na úseku začne čulý pracovný ruch," dodal A. Doležal. Zároveň pripomenul, že nejde len o dostavbu, ale aj o opravu tunela. Realizácia projektu by sa podľa neho mala stihnúť do konca roku 2023, pravda, ak nenastanú nepredvídateľné udalosti.

D1-Visnove-stavba-1-X.jpg

Predošlý zhotoviteľ, taliansko-slovenské združenie Salini Impregilo - Dúha, zo stavby kľúčového úseku D1, ktorý odkloní dopravu z cesty prvej triedy popod Strečno, odišiel v marci 2019. Novú súťaž na dokončenie trasy vyhlásila Národná diaľničná spoločnosť (NDS) formou súťažného dialógu v januári 2020. Pred vlaňajšími Vianocami prišli ponuky troch skupín stavebných podnikov. Ponuky uchádzačov posudzovala a hodnotila 11-členná komisia.

D1-Visnove-stavba-3-X.jpg

Okrem ceny, ktorá mala v hodnotení váhu 45 percent, bola kritériom lehota na prípravu projektovej dokumentácie (váha 5 perc.), lehota na sprejazdnenie diaľnice (váha 35 perc.) a environmentálne kritérium, konkrétne množstvo akumulovanej vody v krajine (váha 15 perc.). Ako dodal A. Doležal, zhotoviteľ deklaroval, že diaľničný úsek D1 dobuduje do konca roku 2023, čo je podmienka na čerpanie eurofondov z aktuálneho operačného programu Integrovaná infraštruktúra.

D1-Visnove-stavba-4-X.jpg

Víťazné združenie bude pracovať v zložení Skanska SK, a.s., Skanska, a.s. (ČR), a Skanska S.A. (Poľsko). Okrem dokončenia tunela s dĺžkou 7 460 metrov bude zhotoviteľ pracovať na siedmich mostoch a zvyšku úseku s celkovou dĺžkou 13 510 metrov. Po dokončení prinesie úsek úsporu času motoristom 15 minút, prepojí novootvorený úsek D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka, čím vznikne úplný obchvat Žiliny s už existujúcim diaľničným obchvatom Martina.

D1-Visnove-stavba-5-X.jpg

Foto: Žilina.sk

Podobné články

  • V digitalizácii musí slovenské stavebníctvo urobiť ďalší krok

    55c-shutterstock_627164012-2-X.jpg

    Kedysi sektor výstavby spravil veľký krok, keď prešiel z rysovacích dosiek na projektovanie CAD. Aby slovenské stavebníctvo bolo konkurencieschopné a efektívne, musíme urobiť ďalší krok.

  • Zdražovanie stavebných materiálov môže zmierniť digitalizácia

    77c-shutterstock_424808146-2-X.jpg

    Aktuálnu situáciu v stavebníctve komplikujú rastúce ceny materiálov. Hoci to nie je problém iba slovenského trhu, SR čelí aj nedostatku bytov (najmä v hlavnom meste). Ich výstavba sa v tejto situácii ešte viac spomalila, čo problém prehĺbilo. Existuje však riešenie, ktoré môže následky pandémie výrazne zmierniť – digitalizácia.

  • Dánsko môže byť inšpiráciou, ako naštartovať zelenú transformáciu

    Kodan-Nordhavn-5-X.jpg

    Ambicióznosť sa vypláca. Ukazuje to dánsky prístup k udržateľnej výstavbe, ktorý by mohol byť inšpiráciou aj pre investície do obnovy budov v rámci Plánu obnovy a odolnosti. Presvedčili sa o tom aj účastníci nedávnej prezidentskej delegácie z radov odborníkov na udržateľnú výstavbu na oficiálnej návšteve Dánskeho kráľovstva.

  • Stavebný softvér sa môže naučiť používať každý, výhody sú zjavné

    76c-shutterstock_1039121731-2-X.jpg

    Digitalizácia v stavebníctve postupuje na Slovensku pomaly. Jednou z najčastejších príčin je obava pracovníkov z novej technológie. Používanie softvéru na stavbu a údržbu budov, ako je napríklad PlanRadar, je však v skutočnosti jednoduchšie, ako by sa mohlo zdať. Úspora a efektívnosť, akú softvér prináša do stavebných aj údržbárskych procesov, je pritom vysoká.

  • BIM je stavebníctvo 21. storočia. Slovensko však má čo doháňať

    PlanRadar-4-X.jpg

    Skratka BIM sa čoraz častejšie objavuje v článkoch a videách o súčasnosti a blízkej budúcnosti stavebníctva. Keď sa do bežného slovníka dostáva nový výraz, však môže dochádzať k jeho skresleniu. Čo je teda BIM a v čom ide o kľúčovú vec pre mnohé oblasti?

  • Investície budú závisieť aj od kvality nového stavebného zákona

    37c-shutterstock_233305984-2-X.jpg

    Potenciál Slovenska na prilákanie investícií v priemysle a logistike, najmä v súvislosti s rastúcim segmentom e-commerce, je stále značný. Prekážkou rastu je však príliš zdĺhavé stavebné konanie, ktoré často blokujú aj neopodstatnené námietky miestnych aktivistov.