Výstavba úsekov R2 pri Zvolene ako PPP projekt zatiaľ nie je možná

10.05.2012, SITA | Správy zo stavebníctva

Výstavba úsekov R2 pri Zvolene cez projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP) je otázna. Minister dopravy Ján Počiatek s touto formou financovania na pripravovaných úsekoch R2 zatiaľ neuvažuje.

O možnosti ich výstavby s využitím PPP hovoril líder Smeru Robert Fico ešte pred marcovými predčasnými parlamentnými voľbami. Problém je podľa šéfa rezortu dopravy v tom, že realita sa časom mení najmä podľa toho, aká je pripravenosť jednotlivých úsekov.

"Reálne nasadenie aj PPP by bolo možné, keby úseky boli pripravené. Lenže nie sú. Je množstvo komplikácií s výkupom pozemkov, niektoré stavby sú v štádiu žiadosti o územné rozhodnutie, to je veľmi rané štádium pripravenosti," povedal J. Počiatek.

Úseky nie sú podľa neho v kompaktnej podobe pripravené tak, aby bolo stavebné povolenie a mohla sa začať súťažiť ich stavba. "A to je problém. Budeme musieť venovať veľmi veľa energie na pripravovanie nových úsekov na základe stratégie, ktorú si určíme po zaktualizovaní plánu výstavby," dodal.

V minulosti to podľa ministra dopravy vyzeralo, že všetko je pripravené na výstavbu a jediný problém je nedostatok peňazí. "Potom by platilo, že to je len o tom, ako nájsť správnu formu financovania, ak vieme, že viac-menej jediná použiteľná alternatíva oproti štátnemu rozpočtu a eurofondom je forma PPP. Potom by bolo namieste začať sa baviť o tom, že to bude PPP," uviedol ďalej J. Počiatek.

Bývalá vládna zostava podľa neho narozprávala určité veci, ktoré vytvorili predstavu aj v Smere, že jediným problémom sú chýbajúce peniaze. V takom prípade, tvrdí minister na obranu R. Fica, bolo úplne legitímne povedať, prečo sa brániť aj PPP, keby to prinieslo rýchlejšiu výstavbu diaľnic a ciest. Avšak po tom, ako v Smere získali reálne informácie, podľa J. Počiatka zistili, že pripravenosť úsekov je zjavne iná, ako sa predtým hovorilo.

Podľa Programu pokračovania prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014, ktorý schválila vláda Ivety Radičovej v lete 2011, výstavba 8,1-kilometrového úseku R2 Zvolen, východ - Pstruša by mala začať ešte v tomto roku. Odhadované stavebné náklady 133,45 milióna eur (bez DPH) by mali byť financované z eurofondov a zo štátneho rozpočtu v terajšom programovom období čerpania zdrojov Európskej únie.

S výstavbou úseku R2 Pstruša - Kriváň v dĺžke 10,1 kilometra sa má podľa programu začať v roku 2013, pričom financovaná má byť tiež z eurofondov a zo štátneho rozpočtu v rokoch 2014 až 2020. Odhadované náklady stavby sú 217,82 mil. eur.

O dva roky by mala začať aj výstavba 10,5-kilometrového úseku R2 Mýtna - Lovinobaňa v polovičnom profile. Predpokladané náklady 90 mil. eur majú byť tiež kryté z európskych peňazí a zo štátneho rozpočtu v budúcom období.

Nové vedenie rezortu dopravy chce plán výstavby diaľnic aktualizovať ešte v tomto mesiaci z dôvodu, že viaceré plánované termíny už nie podľa neho sú aktuálne.

Podobné články

  • Výstavba diaľnic sa má urýchliť, parlament schválil novelu zákona

    D2-malacky-sk-2-X.jpg

    Príprava a výstavba diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku by mala byť rýchlejšia a efektívnejšia. Umožní to novelizácia zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá, ktorej návrh dnes schválila Národná rada SR.

  • Prieskum o angažovanosti politikov v segmente obnovy budov

    Budovy-obnova-2-X.jpg

    Platforma Budovy pre budúcnosť a jej deväť členských združení hodnotili angažovanosť politikov v segmente obnovy budov. Ocenili najmä prezidentku Zuzanu Čaputovú, ako aj legislatívne návrhy či činnosť inštitúcií.

  • Na železniciach chce štát za desať rokov investovať 5 mld. eur

    Zeleznice-infram-2-X.jpg

    Strategický dokument informujúci, kde chce štát investovať na železniciach počas najbližších desiatich rokov, zverejnilo dnes Ministerstvo dopravy a výstavby SR na svojej webovej stránke.

  • V digitalizácii musí slovenské stavebníctvo urobiť ďalší krok

    55c-shutterstock_627164012-2-X.jpg

    Kedysi sektor výstavby spravil veľký krok, keď prešiel z rysovacích dosiek na projektovanie CAD. Aby slovenské stavebníctvo bolo konkurencieschopné a efektívne, musíme urobiť ďalší krok.

  • Dánsko môže byť inšpiráciou, ako naštartovať zelenú transformáciu

    Kodan-Nordhavn-5-X.jpg

    Ambicióznosť sa vypláca. Ukazuje to dánsky prístup k udržateľnej výstavbe, ktorý by mohol byť inšpiráciou aj pre investície do obnovy budov v rámci Plánu obnovy a odolnosti. Presvedčili sa o tom aj účastníci nedávnej prezidentskej delegácie z radov odborníkov na udržateľnú výstavbu na oficiálnej návšteve Dánskeho kráľovstva.

  • Stavebný softvér sa môže naučiť používať každý, výhody sú zjavné

    76c-shutterstock_1039121731-2-X.jpg

    Digitalizácia v stavebníctve postupuje na Slovensku pomaly. Jednou z najčastejších príčin je obava pracovníkov z novej technológie. Používanie softvéru na stavbu a údržbu budov, ako je napríklad PlanRadar, je však v skutočnosti jednoduchšie, ako by sa mohlo zdať. Úspora a efektívnosť, akú softvér prináša do stavebných aj údržbárskych procesov, je pritom vysoká.