Úseky rýchlostnej cesty R1 Nitra - Tekovské Nemce sú už v prevádzke

28.10.2011, SITA | Inžinierske stavby

Po 46-kilometrovej trase cesty R1 od Nitry po Tekovské Nemce sa už jazdí. Tri úseky rýchlostnej komunikácie odovzdali do prevádzky 28. októbra 2011.

Výstavba R1 trvala 26 mesiacov a stála 800 miliónov eur. Podľa odhadov by po novej ceste, ktorú stavali ako tzv. druhý balík v rámci projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP, Public Private Partnership) malo denne prejsť 20-tisíc vozidiel v jednom smere.

Rýchlostná cesta R1 je najdlhšia, najrýchlejšie vybudovaná, ale aj najdrahšia komunikácia, aká sa kedy na Slovensku naraz postavila, uviedol pri jej spustení minister dopravy Ján Figeľ. Podľa bývalého predsedu vlády Roberta Fica, ktorý sa zúčastnil na otvorení R1, jediným možným spôsobom, ako stavať diaľnice na Slovensku, sú PPP projekty. "Stavebné práce boli v priemernej až podpriemernej cene a je do nej zarátaná aj údržba cesty na 30 rokov," povedal R. Fico.

Koncesionár stavby spoločnosť Granvia mal komunikáciu podľa zmluvy odovzdať do predčasného po užívania 28. septembra, nedodal však ministerstvu dopravy načas potrebnú dokumentáciu.
 

Jazda Bratislava - Banská Bystrica by sa mala strátiť o 30 minút

PPP projekt rýchlostnej cesty R1 s celkovou dĺžkou 51,6 kilometra je rozdelený na štyri úseky: Nitra - Selenec, Selenec – Beladice, Beladice - Tekovské Nemce a Banská Bystrica – severný obchvat. Prvé tri úseky sú už v prevádzke, severný obchvat Banskej Bystrice s dĺžkou 5,7 kilometra má byť hotový v júli 2012. Cesta z Bratislavy do Banskej Bystrice môže ušetriť pri dodržaní všetkých predpisov približne 30 minút.

Rýchlostná cesta R1, ktorej dal koncesionár názov PR1BINA, spojila 14 obcí Nitrianskeho kraja. Je na nej šesť mimoúrovňových križovatiek a 84 mostných objektov v celkovej dĺžke 6 843 metrov. Na výstavbu mostov sa spotrebovalo 300-tis. kubických metrov betónu.

"V čase najväčšieho stavebného náporu tu bolo 3-tis. pracovníkov a asi 850 stavebných strojov a zariadení. Vysadili sme 275-tis. nových kríkov a stromov," informoval Martin Borovka, generálny riaditeľ spoločnosti Eurovia CS.
 

Na stavbe bolo zhruba 150 miestnych dodávateľov

Na stavbe pracovalo zhruba 150 miestnych dodávateľov. Odhlučnenie komunikácie zabezpečí viac ako 32,6 kilometra protihlukových stien. O údržbu a prevádzku cesty sa bude starať spoločnosť Granvia Operation. Oprie sa o know-how francúzskej skupiny Vinci, ktorá v domovskej krajine spravuje 2 500 km diaľnic a rýchlostných ciest. O údržbu cesty sa bude starať 40 ľudí.

"Je tu najmodernejší kamerový systém sledovania dopravy, operátori v stredisku majú k dispozícii 12 obrazoviek a 36 kamier, takže majú celú stavbu pod dohľadom. Zároveň im zaznamenávanie intenzity dopravy umožní vidieť, či sa blíži nejaká zápcha," dodal M. Borovka.
 

Granvia pre meškanie s úsekmi R1 príde o 8,2 mil. eur

Za meškanie s odovzdaním rýchlostnej cesty R1 nedostane Granvia od štátu mesačnú platbu za dostupnosť komunikácie, čiže za jej reálne prevádzkovanie. "Neustále sme tlačili na koncesionársku spoločnosť a zároveň hľadali v zákone všetky možnosti, aby sme túto cestu otvorili ešte v piatok 28. októbra. Skôr sa vinou meškania Granvie a lehotám vyplývajúcim zo zákona nedala sprejazdniť," uviedol hovorca ministra dopravy Martin Krajčovič.

Štát má počas 30 rokov splácať koncesionárovi za dostupnosť cesty ročne okolo 125 mil. eur. S platením za dostupnosť sa začne nasledujúci mesiac po odovzdaní úsekov do používania, teda od novembra 2011.

V roku 2011 mala platba za dostupnosť dosiahnuť 24,7 mil. eur. Keďže koncesionár stavbu neodovzdal v dohodnutom termíne, príde o tretinu z tejto sumy vo výške 8,23 mil. eur. Počas trvania koncesie do roku 2041 majú platby štátu dosiahnuť dovedna 3,92 miliardy eur.
 

Výstavba ďalších rýchlostných ciest možno od roku 2012

Výstavba cesty R1 sa začala v auguste 2009, koncesnú zmluvu s Granviou podpísal vtedajší minister dopravy Ľubomír Vážny. "Mrzí ma mesačný sklz, ktorý bol zapríčinený tým, že ministerstvo dopravy nezabezpečilo vhodné mechanizmy na zabezpečenie prevzatia takého významného diela," poznamenal. Investičné náklady na kilometer cesty dosiahli podľa neho 17 mil. eur. "Čo je pri takejto charakteristike stavby menej, ako sme očakávali, a určite je to priemer trhových cien v našom priestore," dodal Ľ. Vážny.

Podľa J. Figeľa by v roku 2012 mali ísť do realizácie nové úseky ciest R2 a R3. "Pôjde o úseky na ťahu od Trenčína smerom na Lučenec, najmä úsek pri Bánovciach nad Bebravou, Žiari nad Hronom, dva úseky pri Zvolene smerom na Lučenec a dva úseky na Orave smerom na Poľsko," vysvetlil minister. Ďalší PPP projekt pripravuje ministerstvo dopravy v súvislosti s obchvatom Bratislavy, čo je diaľnica D4.

Podobné články